El Con­sor­ci de Museus reprén la seua pro­gra­ma­ció expo­si­ti­va al Museu de Belles Arts de Valèn­cia amb la mos­tra Adsua­ra, Vicent i Pere­se­jo. Tres escul­tors medi­te­rra­nis entre
la tra­di­ció i la reno­va­ció, una expo­si­ció que recu­pe­ra l’obra dels tres autors alho­ra que rei­vin­di­ca el paper de l’escultura en la his­tò­ria de l’art i la seua relle­vàn­cia en les col·leccions del museu valen­cià.
El direc­tor del Con­sor­ci de Museus de la Comu­ni­tat Valen­cia­na, José Luis Pérez Pont, i el direc­tor del Museu de Belles Arts de Valèn­cia, José Igna­cio Casar, han pre­sen­tat aquest matí l’exposició acom­pan­yats pel comis­sa­ri de la mos­tra, Jau­me Penal­ba.

A excep­ció de les expo­si­cions dedi­ca­des a Mariano Ben­lliu­re i a Vicen­te Bel­trán Gri­mal, el Museu de Belles Arts de Valèn­cia no ha aco­llit expo­si­cions d’escultura en els últims anys. La pre­sent mos­tra ha ser­vit per a recu­pe­rar gran part de l’obra de Car­me­lo Vicent, que
alber­ga­va el museu, i que ha sigut res­tau­ra­da per a l’ocasió.
Pérez Pont ha mani­fes­tat que “el Con­sor­ci de Museus reprén les seues expo­si­cions al Museu de Belles Arts de Valèn­cia, des­prés de cinc anys, quan va come­nçar la 5a fase de reha­bi­li­ta­ció del museu, amb una expo­si­ció que és fruit del tre­ball de col·laboració entre els tres museus de belles arts de Cas­te­lló, Valèn­cia i Ala­cant, i que va impul­sar el Con­sor­ci de Museus en 2016”.
Aques­ta col·laboració ens per­met pro­mo­ure la inves­ti­ga­ció al vol­tant de dife­rents capí­tols de la nos­tra his­tò­ria i recu­pe­rar l’obra d’autors relle­vants de segles pas­sats que han que­dat en l’oblit, cosa que ver­te­bra la Comu­ni­tat a tra­vés de les col·leccions dels nos­tres
museus” ha expli­cat Pérez Pont.

Així mateix, el direc­tor del Museu de Belles Arts de Valèn­cia, José Igna­cio Casar, ha afe­git que “es trac­ta d’una expo­si­ció abso­lu­ta­ment canò­ni­ca: inves­ti­ga i estu­dia els fons de la matei­xa ins­ti­tu­ció, res­tau­ra part de la col·lecció i difon autors amb poca o nul·la
biblio­gra­fia con­tem­po­rà­nia. A més, ser­veix per a pro­mo­cio­nar nous his­to­ria­dors i inves­ti­ga sobre la pre­sen­ta­ció museo­grà­fi­ca de l’escultura, ja que com­ple­ta les millors expec­ta­ti­ves que es poden tin­dre sobre un pro­jec­te expo­si­tiu”.
Els tres escul­tors que com­po­nen aques­ta expo­si­ció són un clar expo­nent de l’escola valen­cia­na d’escultura de la pri­me­ra mei­tat del segle XX. Adsua­ra, Vicent i Pere­se­jo. Tres escul­tors medi­te­rra­nis entre la tra­di­ció i la reno­va­ció, està dedi­ca­da al cas­te­llo­nenc Juan Bau­tis­ta Adsua­ra Ramos (1891–1973), al valen­cià Car­me­lo Vicent Suria
(1890–1957) i a l’alcoià José Pérez Pérez “Pere­se­jo” (1887–1978).
L’exposició recu­pe­ra l’obra i figu­ra d’aquests escul­tors nas­cuts a la vora del Medi­te­rra­ni, en un moment de gran efer­ves­cèn­cia crea­ti­va de la plàs­ti­ca valen­cia­na. Hereus direc­tes de la tra­di­ció escul­tò­ri­ca huit­cen­tis­ta, encar­na­da, entre altres, en la figu­ra de Mariano Ben­lliu­re, van par­ti­ci­par en el corrent reno­va­dor de l’escultura espan­yo­la, la deno­mi­na­da reno­va­ció “post-Ben­­lliu­­re”, que supo­sa­ria l’abandonament de l’imperant bur­ge­sis­me, així com del natu­ra­lis­me impres­sio­nis­ta, en bene­fi­ci de la recu­pe­ra­ció dels valors pura­ment escul­tò­rics de la for­ma, el volum i la mas­sa.
La mos­tra, que ja es va poder veu­re a Cas­te­lló en 2017, reuneix mig cen­te­nar d’obres entre escul­tu­res i obra sobre paper, mol­tes d’aquestes res­tau­ra­des per a l’ocasió i mai expo­sa­des al públic. Les obres per­tan­yen als museus de belles arts de Valèn­cia i Cas­te­lló, al Museu Nacio­nal Cen­tre d’Art Rei­na Sofia de Madrid, i tam­bé a la col·lecció dels ajun­ta­ments d’Alcoi i de Beni­càs­sim i a altres col·leccions par­ti­cu­lars de Cas­te­lló, Valèn­cia i Madrid. Per a l’exposició a Valèn­cia, s’han incor­po­rat impor­tants peces pro­ce­dents
de la Reial Aca­dè­mia de Belles Arts de San Fer­nan­do o de la Fun­da­ció Ban­cai­xa, a tra­vés de les quals el visi­tant tin­drà opor­tu­ni­tat d’aproximar-se a l’univers crea­tiu dels tres escul­tors.
Pràc­ti­ca­ment obli­dats a hores d’ara, o en el cas de Vicent i Pere­se­jo, pro­fun­da­ment des­co­ne­guts en la seua terra natal, l’exposició pre­tén suplir la man­ca tant d’estudis com de mos­tres dedi­ca­des ínte­gra­ment a l’escultura, la qual ha que­dat sovint rele­ga­da a un imme­res­cut segon pla, espe­cial­ment en com­pa­ra­ció amb la pin­tu­ra, la qual cosa ha
pro­vo­cat que s’obvie la diver­si­tat i qua­li­tat de la tra­di­ció escul­tò­ri­ca valen­cia­na de la pri­me­ra mei­tat del segle XX, la qual arri­ba­ria a riva­litzar en impor­tàn­cia amb la pin­tu­ra de la seua èpo­ca.
Amb l’exposició es per­se­gueix, així mateix, enri­quir la visió de con­junt que tenim d’aquests artis­tes i la seua èpo­ca, per a obrir noves vies d’investigació i con­tri­buir amb això a la valo­ra­ció crí­ti­ca, no només d’aquests tres pro­ta­go­nis­tes, sinó d’una llar­ga
nòmi­na d’escultors la pro­duc­ció dels quals segueix, fins i tot a hores d’ara, pen­dent d’una pro­fun­da revi­sió i rei­vin­di­ca­ció.

Adsua­ra, Vicent i Pere­se­jo
Els tres escul­tors van rebre en vida impor­tants guar­dons i triomfs en dis­tints cer­tà­mens. A més, van tin­dre l’estima d’una àmplia clien­te­la, tant en l’àmbit civil com en el reli­giós, ja que mol­tes parrò­quies, esglé­sies i con­fra­ries van sol·licitar els seus ser­veis. Va ser pre­ci­sa­ment la seua vas­ta pro­duc­ció en l’àmbit reli­giós el fet que va acon­se­guir eclip­sar, en alguns casos com en el de Car­me­lo Vicent, la seua face­ta d’escultor de paga­nes belle­ses, com per exem­ple les imat­ges de la Jus­tí­cia i la Pru­dèn­cia dels acro­te­ris de la faça­na de l’Ajuntament de Valèn­cia.
En el cas d’Adsuara, la seua eta­pa més bri­llant i reno­va­do­ra coin­ci­deix amb els últims anys de la dèca­da dels vint i es pro­lon­ga al llarg de la II Repú­bli­ca Espan­yo­la. Entre altres guar­dons, en 1929 se li con­ce­deix el Pre­mi Nacio­nal d’Escultura per les al·legories de Les
Arts i Les Cièn­cies, que havien de deco­rar la faça­na del Minis­te­ri d’Instrucció Públi­ca i Belles Arts de Madrid.
Pere­se­jo va ser con­ser­va­dor i res­tau­ra­dor del Museu Nacio­nal del Pra­do i pro­fes­sor de meda­llís­ti­ca. Entre els seus reco­nei­xe­ments des­ta­ca la seua par­ti­ci­pa­ció durant 16 anys (entre 1901 i 1950) en les expo­si­cions nacio­nals de belles arts en què acon­se­gui­ria fer-se amb els màxims guar­dons.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia