vicent_marti.jpg

Si hem de jut­jar per Pla o Cio­ran, una joven­tut de biblio­te­ques i bor­dells és ou fecund de pro­­sis- ta seduc­tor.

*****

Argú­cies mimè­ti­ques de lepi­dop­te­rò­leg extra­te­rri­to­rial: Nabò­kov, una grà­vi­da cri­sà­li­de en rus, una majes­tuo­sa papa- llo­na en anglès.*****
Ovi­di va creu­re que August era Cèsar i ell, Catul. S’equivocava. Auto­en­gany mitò­man que va engen­drar feri­da i deso­la­da líri­ca d’exili que rever­be­ra ful­gent en alguns dels poe­mes més esbo­rro­na­dors d’Ausiàs Marc:“Oh mos amics, vullau dolor haver
e pie­tat del qui, viu, perd lo món!” August no era Cèsar, per sort nos­tra.

*****

El 20% de l’insurgent exèr­cit de Fran­co con­tra la Sego­na Repú­bli­ca foren mer- cena­ris marro­quins (78.504). Per qua- tre quin­zets, s’hi dei­xa­ren lite­ral­ment la pell (11.500 morts, 55.468 ferits). Llui­ta­ren al cos­tat de les tro­pes afri- canis­tes espan­yo­les amb qui, durant dèca­des, s’havien entre­de­vo­rat. I ho feren amb una fúria homi­ci­da lle­­gen- dària per tru­cu­len­ta. Potser els hereus actius dels vençuts de la gue­rra d’Es- pan­ya no hau­rien de negli­gir que, a més dels nazis ale­manys i els fei­xis­tes ita­lians del Cau­di­llo, la guàr­dia mora de Fran­co tam­bé és cru­cial memò­ria his­­tò- rica. Per si de cas, si més no.

*****

En el monò­leg final del pro­ta­go­nis­ta de
Tiem­po de silen­cio (1961) de Mar­­tín- San­tos, s’hi tro­ba una fór­mu­la màgi­ca per a solu­cio­nar el pro­ble­ma de Espa­ña: “Hay una espe­ran­za. Al otro lado, toda- vía están los moros.” Enver­nis­sat con­tra qual­se­vol mena d’ironia, Juan Goy­ti­so­lo en fa una lec­tu­ra tex­tual, entu­sias­ta, un pro­gra­ma de vida. Don Juan caval­ca al Marroc.

Hípi­ca espan­yo­la hete­ro­do­xa: l’esta- tua­ri genet Goy­ti­so­lo o la nos­tàl­gia redem­pto­ra de la guàr­dia mora de Fran­co.

*****
Super­ho­me Sava­ter con­tra les pàtries dels altres.

*****
“Rous­seau, aque­lla taràn­tu­la moral”, feia Nietz­sche. Dis­còr­dies intes­ti­nes al para­dís infer­nal del roman­ti­cis­me his­tè­ric.

*****
Nietz­sche, un Rous­seau enca­ra més fre­nè­tic pas­sat pel sedàs de Dar­win. El Super­ho­me, un Bon Sal­vat­ge depre- dador.

*****
Scho­penhauer, el filò­sof pre­fe­rit de Hitler i, ecu­mè­nic, de Bor­ges.

*****
“Les dones són un poble enemic, com els ale­manys”, gue­rre­ja­va l’italià Pave­se tot pla­giant el dic­tat miso­gin de l’alemany Scho­penhauer.

*****

“Amor, amor, deca­pi­tats amants!”, l’in- tri­ca­da geo­me­tria sexual del 69 vis­ta per àvids ulls de jaco­bí poe­ta erò­tic. La gui­llo­ti­na d’Estellés.

*****

L’Estellés-pantera tam­poc no està gens malament:“No m’esgarres les bra­gues,
que m’han cos­tat vint duros” La sexua­li­tat sal­vat­ge, sub­te­rrà­nia, míse­ra a la “ciu­tat dels dies humi­liats” en dos ver­sos invic­tes.

*****

Este­llés o l’anti-Schopenhauer.
*****

Als valen­cians ens pre­si­deix un som­­riu-re tità­nic, tetà­nic. El gat de Che­ne­ra­li­tat en terra de mera­ve­lles.
*****

La protocol·lària Maru­ja Torres, una Mel Gib­son en fuga del Raval.
*****

Hei­deg­ger, l’extrema esque­rra de l’ex- tre­ma dre­ta –filò­sof de cam­bra i sel­va de les Sec­cions d’Assalt (S.A.) del nazis­me.
*****

La Shoà no va ser un crim con­tra la Huma­ni­tat. Va ser un crim de la Huma­ni­tat –per­pe­tra­dors, col- labo­ra­dors, con­sen­ti­dors– con­tra els jueus –amb els gita­nos, de tor­na.

*****

“Recor­da el pas­sat, i jura pel verd de la pri­ma­ve­ra que no l’oblidaràs mai” –S. Sas­soon.

*****

Hi hau­rà un lli­bre i una dona i jo no hi seré.

 

Artícu­lo publi­ca­do el El Temps el 26 de octu­bre del 2010

Si hem de jut­jar per Pla o Cio­ran, una joven­tut de biblio­te­ques i bor­dells és ou fecund de pro­­sis- ta seduc­tor.

*****

Argú­cies mimè­ti­ques de lepi­dop­te­rò­leg extra­te­rri­to­rial: Nabò­kov, una grà­vi­da cri­sà­li­de en rus, una majes­tuo­sa papa- llo­na en anglès.*****
Ovi­di va creu­re que August era Cèsar i ell, Catul. S’equivocava. Auto­en­gany mitò­man que va engen­drar feri­da i deso­la­da líri­ca d’exili que rever­be­ra ful­gent en alguns dels poe­mes més esbo­rro­na­dors d’Ausiàs Marc:“Oh mos amics, vullau dolor haver
e pie­tat del qui, viu, perd lo món!” August no era Cèsar, per sort nos­tra.

*****

El 20% de l’insurgent exèr­cit de Fran­co con­tra la Sego­na Repú­bli­ca foren mer- cena­ris marro­quins (78.504). Per qua- tre quin­zets, s’hi dei­xa­ren lite­ral­ment la pell (11.500 morts, 55.468 ferits). Llui­ta­ren al cos­tat de les tro­pes afri- canis­tes espan­yo­les amb qui, durant dèca­des, s’havien entre­de­vo­rat. I ho feren amb una fúria homi­ci­da lle­­gen- dària per tru­cu­len­ta. Potser els hereus actius dels vençuts de la gue­rra d’Es- pan­ya no hau­rien de negli­gir que, a més dels nazis ale­manys i els fei­xis­tes ita­lians del Cau­di­llo, la guàr­dia mora de Fran­co tam­bé és cru­cial memò­ria his­­tò- rica. Per si de cas, si més no.

*****

En el monò­leg final del pro­ta­go­nis­ta de
Tiem­po de silen­cio (1961) de Mar­­tín- San­tos, s’hi tro­ba una fór­mu­la màgi­ca per a solu­cio­nar el pro­ble­ma de Espa­ña: “Hay una espe­ran­za. Al otro lado, toda- vía están los moros.” Enver­nis­sat con­tra qual­se­vol mena d’ironia, Juan Goy­ti­so­lo en fa una lec­tu­ra tex­tual, entu­sias­ta, un pro­gra­ma de vida. Don Juan caval­ca al Marroc.

Hípi­ca espan­yo­la hete­ro­do­xa: l’esta- tua­ri genet Goy­ti­so­lo o la nos­tàl­gia redem­pto­ra de la guàr­dia mora de Fran­co.

*****
Super­ho­me Sava­ter con­tra les pàtries dels altres.

*****
“Rous­seau, aque­lla taràn­tu­la moral”, feia Nietz­sche. Dis­còr­dies intes­ti­nes al para­dís infer­nal del roman­ti­cis­me his­tè­ric.

*****
Nietz­sche, un Rous­seau enca­ra més fre­nè­tic pas­sat pel sedàs de Dar­win. El Super­ho­me, un Bon Sal­vat­ge depre- dador.

*****
Scho­penhauer, el filò­sof pre­fe­rit de Hitler i, ecu­mè­nic, de Bor­ges.

*****
“Les dones són un poble enemic, com els ale­manys”, gue­rre­ja­va l’italià Pave­se tot pla­giant el dic­tat miso­gin de l’alemany Scho­penhauer.

*****

“Amor, amor, deca­pi­tats amants!”, l’in- tri­ca­da geo­me­tria sexual del 69 vis­ta per àvids ulls de jaco­bí poe­ta erò­tic. La gui­llo­ti­na d’Estellés.

*****

L’Estellés-pantera tam­poc no està gens malament:“No m’esgarres les bra­gues,
que m’han cos­tat vint duros” La sexua­li­tat sal­vat­ge, sub­te­rrà­nia, míse­ra a la “ciu­tat dels dies humi­liats” en dos ver­sos invic­tes.

*****

Este­llés o l’anti-Schopenhauer.
*****

Als valen­cians ens pre­si­deix un som­­riu-re tità­nic, tetà­nic. El gat de Che­ne­ra­li­tat en terra de mera­ve­lles.
*****

La protocol·lària Maru­ja Torres, una Mel Gib­son en fuga del Raval.
*****

Hei­deg­ger, l’extrema esque­rra de l’ex- tre­ma dre­ta –filò­sof de cam­bra i sel­va de les Sec­cions d’Assalt (S.A.) del nazis­me.
*****

La Shoà no va ser un crim con­tra la Huma­ni­tat. Va ser un crim de la Huma­ni­tat –per­pe­tra­dors, col- labo­ra­dors, con­sen­ti­dors– con­tra els jueus –amb els gita­nos, de tor­na.

*****

“Recor­da el pas­sat, i jura pel verd de la pri­ma­ve­ra que no l’oblidaràs mai” –S. Sas­soon.

*****

Hi hau­rà un lli­bre i una dona i jo no hi seré.

 

Artícu­lo publi­ca­do el El Temps el 26 de octu­bre del 2010

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia