Contorsions reivindica el poder conscienciador del circ a la seua quarta edició

Per primera vegada des de la seua creació, el festival de circ contemporani de València es desenvoluparà íntegrament als teatres municipals.

Impulsat per la regidoria d’Acció Cultural de l’Ajuntament, el Festival Contorsions va nàixer a la primavera del 2018 amb el doble objectiu de convertir València en un referent mundial del circ contemporani i, de passada, traslladar a la ciutadania una visió molt més rica d’este art més enllà dels tòpics.

L’èxit de les dues primeres edicions presagiava un 2020 de plena confirmació, però la pandèmia es va emportar les dates inicials d’abril i va obligar a endarrerir la cita fins al desembre, cosa que no va impedir a Contorsions mantenir les seues principals senyes d’identitat: espectacles per tota mena de públics, presència de companyies valencianes i una mostra de circ interdisciplinar amb molta teatralitat i clown.

 

Una escena de Mutabilia.

Entre el 25 i el 28 de novembre, La Mutant i el TEM es convertiran, per primera vegada, a les seus úniques d’un festival que enguany aportarà un component social poc reconegut en un món tan estereotipat com el del circ. És el cas del muntatge que inaugurarà esta edició a la sala del Cabanyal-Canyamelar, Mutabilia (dia 25, 20 hores), una creació de la prestigiosa companyia portuguesa Teatro do Mar que pretén transmetre la inestabilitat de la societat actual a través d’un escenari canviant, construït sobre un eix molt fràgil que només trobarà la seua estabilitat a través de les relacions humanes, enteses com a actes de llibertat, expressió i construcció.

Un discurs que tindrà continuïtat davant del TEM, concretament a la Plaça del Rosari, amb Save the Temazo (dia 27, 12.30 hores), una proposta del col·lectiu valencià F.R.E.N.È.T.I.C. per transmetre el missatge d’una ONG internacional -anomenada igual que l’espectacle- que lluita per rescatar el valor emocional de la música i la seua influència a nivell social, cultural i artístic.

 

Protagonistes de «Save the Temazo».

El circ social és també la base de El desig d’estar junts, la peça que els valencians La Finestra Nou Circ representaran a La Mutant el 26 de novembre a partir de les 20:30 hores. Es tracta d’una obra multidisciplinària on els malabars i les acrobàcies circenses conviuen amb la música en directe, el teatre i la dansa, conformant un espectacle sobre la força del treball en equip on participaran cinc artistes professionals i dos joves amb diversitat funcional. També a La Mutant, el dia 28 a les 19 hores, l’agrupació sociocultural barcelonina Ateneu 9 Barris reflexionarà a Sopa (i el que el vent no s’emportà) sobre els tabús que envolten les reunions familiars per Nadal, on temes com l’alcoholisme, la mort o la infidelitat se silencien per aparentar una felicitat quasi fictícia.

 

Cartell d’inspiració soviètica

 

Una escena de «El desig d’estar junts».

Per a esta nova edició de Contorsions, l’il·lustrador, dissenyador gràfic i muralista Elías Taño s’ha inspirat en la tradició cartellística de l’època soviètica, molt generosa en quant a la producció de material gràfic per al món del circ i del teatre, i més concretament en l’obra del pintor Vladimir Lebedev. «Dels talentosos estudis d’animació de la República Socialista Txecoslovaca, sorgeix la idea d’articular als personatges per peces, unint-se en les seues articulacions, la qual cosa ens permet generar infinitat de contorsions i jocs impossibles, representant tot tipus de cossos en un cant a la diversitat i a la tolerància», explica l’autor. «Per últim, l’estil gràfic remet a l’imaginari romaní, itinerant i nòmada, que travessava l’Europa dels anys 30 i fins hui, que simbolitza a la gran família circense i acrobàtica internacional».

 

«Sopa (i el que el vent no s’emportà)».

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.