El Palau de les Arts dedi­ca­rà les fun­cions de Turan­dot, de Puc­ci­ni, a la memò­ria de la soprano Mon­tse­rrat Caba­llé, que va morir el pas­sat 6 d’octubre, segons ha anun­ciat la pre­si­den­ta del Patro­nat del tea­tre d’òpera, Susa­na Llo­ret. “Les Arts vol hon­rar així ‘La Super­ba’, qui va ser una sublim intèr­pret del paper de Liù i una excel·lent Turan­dot, a més de pro­ta­go­nis­ta d’enregistraments de refe­rèn­cia d’aquest títol”, ha afe­git.

El cen­tre d’arts pre­sen­ta Turan­dot, de Puc­ci­ni, títol prin­ci­pal de la pre­tem­po­ra­da i fruit de la col·laboració amb Turis­me de la Comu­ni­tat Valen­cia­na, dins del pro­jec­te “La ruta de la seda en músi­ca” que des­en­vo­lu­pen les dues ins­ti­tu­cions. Turan­dot és, segons ha recor­dat Susa­na Llo­ret, una pro­duc­ció valen­cia­na que va atrau­re el pres­ti­giós cineas­ta xinés Chen Kai­ge a la Comu­ni­tat i, al seu torn, va ser la car­ta de pre­sen­ta­ció de les Arts a Xina, quan Can­ton, ter­ce­ra ciu­tat del país, va sol·licitar el mun­tat­ge per a inau­gu­rar el seu nou tea­tre d’òpera.

Per quar­ta oca­sió, l’última òpe­ra de Puc­ci­ni pen­ja el car­tell de “No hi ha entra­des”, però ‑com ha recal­cat la pre­si­den­ta del Patro­­nat- és la pri­me­ra vega­da que es podrà veu­re amb pre­us des de 7 a 50 euros, i, per tant, “orien­ta­da a aquest nou públic que volem sumar a aquest gran espai cul­tu­ral sen­se que això supo­se cap pèr­dua de qua­li­tat artís­ti­ca”, ha apun­tat. “Els cos­sos esta­bles del Palau de les Arts, el Cor de la Gene­ra­li­tat, i l’Orquestra de la Comu­ni­tat Valen­cia­na, jun­ta­ment amb el pre­miat mun­tat­ge de Chen Cai­ge s’uneixen a una impor­tant nòmi­na d’artistes, que com­bi­na pres­ti­gio­sos intèr­prets amb ascen­dents artis­tes que han cur­sat for­ma­ció al Cen­tre Plá­ci­do Domin­go”.

El jove direc­tor bri­tà­nic Alpesh Chauhan debu­ta amb l’Orquestra de la Comu­ni­tat Valen­cia­na. El titu­lar de la filhar­mò­ni­ca Artu­ro Tos­ca­ni­ni de Par­ma, que s’està reve­lant a un rit­me ver­ti­gi­nós com una de les batu­tes més pro­me­te­do­res, ha diri­git dos con­certs en els pres­ti­gio­sos Proms de la BBC, i tam­bé ha diri­git la Lon­don Symphony Orches­tra en la tem­po­ra­da prin­ci­pal del Bar­bi­can de Lon­dres, o la matei­xa Turan­dot al tea­tre Liri­co di Caglia­ri. El tre­ball escè­nic recau en Allex Agui­le­ra, de les Arts i gran conei­xe­dor del tre­ball del cineas­ta, qui ha dele­gat en ell per a totes les seues repo­si­cions. Autor de mun­tat­ges com Opé­ra­me, Tris­tan und Isol­de o La Cle­men­za di Tito, Agui­le­ra des­en­vo­lu­pa tam­bé una impor­tant carre­ra inter­na­cio­nal amb Don Gio­van­ni a Tries­te, I pagliac­ci a Mon­te­car­lo, Lucia di Lam­mer­moor a Lima, i com­pro­mi­sos a Palerm (La favo­ri­te) i a Mon­te­car­lo (‘Ote­llo’).

Segons ha expli­cat el regis­ta, Kai­ge pren ele­ments de l’òpera tra­di­cio­nal xine­sa per a plan­te­jar una dua­li­tat entre el que és real i irreal. L’escenografia rea­lis­ta de Liu King està ins­pi­ra­da a la Ciu­tat Prohi­bi­da que va aco­llir el palau impe­rial durant les dinas­ties Ming i Qing, men­tre que el ves­tua­ri de Chen Tong Xun apor­ta un con­trast amb ele­ments colo­ris­tes i exa­ge­rats per a evi­den­ciar que Turan­dot és un dra­ma de per­so­nat­ges en un esce­na­ri real. Dos cone­guts pel públic de les Arts enca­pça­len el repar­ti­ment. La soprano esta­tu­ni­den­ca Jen­ni­fer Wil­son, inobli­da­ble Brünnhil­de en la Tetra­lo­gia de Wag­ner i tam­bé recor­da­da per les seues incur­sions en Fide­lio i Tris­tan und Isol­de, pro­ta­go­nitza Turan­dot, ope­ra que ja en 2014 va gra­var amb Zubin Meh­ta i l’Orquestra de la Comu­ni­tat Valen­cia­na.

Foto de Mikel Pon­ce

El tenor ita­lià Mar­co Ber­ti es retro­ba amb el públic de Valèn­cia amb el paper de Calaf, que ja va can­tar amb Zubin Meh­ta en l’estrena d’aquest mun­tat­ge en 2007 i un any des­prés va repe­tir a les Arts amb la direc­ció de Lorin Maa­zel. Reco­ne­gut per la seua qua­li­tat vocal i per la seua pre­sèn­cia escè­ni­ca, Ber­ti està con­si­de­rat com un dels grans intèr­prets de Ver­di i Puc­ci­ni. Per la seua ban­da, la soprano bas­ca Miren Urbie­­ta-Vega inter­pre­ta el rol de Liù, que li va val­dre el guar­dó de can­tant reve­la­ció en els Pre­mis Lírics Tea­tre Cam­poa­mor 2015. Artis­ta del Cen­tre de Per­fec­cio­na­ment Plá­ci­do Domin­go durant la tem­po­ra­da 2010–2011 és una de les sopra­nos espan­yo­les de més pro­jec­ció. Abra­mo Rosa­len, que tam­bé es va for­mar a les Arts durant el curs 2009–2010 del Cen­tre de Per­fec­cio­na­ment, encar­na Timur. El jove baix des­en­vo­lu­pa una impor­tant carre­ra a Ità­lia, on ja ha fet tre­balls a Milà, Flo­rèn­cia o Venè­cia. Com­ple­ten l’elenc de Turan­dot altres dos des­ta­cats tenors que han pas­sat pel Cen­tre Plá­ci­do Domin­go, Valen­tino Buz­za i Pablo Gar­cía López, jun­ta­ment amb el tenor valen­cià Javier Agu­lló, el barí­ton de Jaén Damián del Cas­ti­llo i César Mén­dez de l’actual pro­mo­ció d’artistes que Plá­ci­do Domin­go ha selec­cio­nat per al seu Cen­tre.

A més, per a la fun­ció del dia 26, dos emer­gents intèr­prets debu­ten a les Arts en els papers pro­ta­go­nis­tes, Tere­sa Romano (Turan­dot) i Ama­di Lagha (Calaf). En total, les Arts ofe­ri­rà sis repre­sen­ta­cions de Turan­dot els dies 17, 20, 23, 26, 28 i 31 d’octubre. Les loca­li­tats estan esgo­ta­des, excep­te el 5 % que es reser­va per a la ven­da el mateix dia de cada fun­ció.

 

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia