El CCCC abandera el disseny, l’art urbà i l’efervescència de l’art valencià en el seu programa expositiu per a 2022

El Centre del Carme és el principal espai de València Capital Mundial del Disseny 2022, amb coproduccions entre ambdues institucions

 

El CCCC torna a plantejar la reflexió sobre qüestions quotidianes i de context global a través de la creació artística contemporània, amb especial impuls d’artistes de la Comunitat Valenciana

El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) es consolida com a espai de reflexió, immersió, participació i impuls a la creació artística contemporània a través de la programació expositiva de 2022. Per les seues sales i claustres passaran artistes de la talla de Jaime Hayón i Pamen Pereira, mostres col·lectives d’artistes de diferents procedències i orígens culturals, exposicions que submergeixen al públic en un univers creatiu i tota classe de creacions que visibilitzen el paper del disseny en el dia a dia de la societat.

 

José Luis Pérez Pont, director del CCCC.

José Luis Pérez Pont, director del CCCC i del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), destaca: «Presentem una nova programació amb un objectiu clar: que l’art i la cultura siguen espais de vida quotidiana, i que les milers de persones que ens visiten descobrisquen en el Centre del Carme el seu lloc i se senten com a casa. Per a aconseguir-ho, hem treballat en una programació diversa i plural, definida per la qualitat de les propostes i pensada per a la participació activa de diferents públics».

El director ha presentat les grans línies de 2022, que ofereixen als visitants tota classe de creacions, tècniques i imaginaris. «L’art urbà, la ciència i la tecnologia s’alien en la nostra programació contra el canvi climàtic; l’efervescència artística valenciana sorprendrà les persones que ens visiten; la identitat, el gènere i l’art social continuaran ocupant espai en la nostra atenció, alhora que ens bolquem amb el món del disseny, sumant una important programació pròpia a la celebració de València Capital Mundial del Disseny 2022», ha afegit.

 

El disseny: protagonista de la programació

 

la Sala Ferreres-Goerlich acollirá una exposició retrospectiva de Jaime Hayón, entre octubre i abril.

La col·laboració entre el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) i València Capital Mundial del Disseny marcarà gran part de la programació expositiva del CCCC per a enguany. En aquest sentit, Miguel Arraiz, director de projectes, assenyala que «és un luxe que el Centre del Carme, com a gran espai d’agitació cultural de València, siga el principal escenari de València Capital Mundial del Disseny 2022, ja que l’objectiu d’aquesta capitalitat és acostar el disseny a la ciutadania». Totes dues institucions coprodueixen les exposicions que s’exposaran en aquest marc.

Com a gran reclam, valencians i valencianes podran visitar, per primera vegada en la Comunitat Valenciana, una exposició retrospectiva de Jaime Hayón, entre octubre i abril a la Sala Ferreres-Goerlich. El dissenyador, amb base creativa a València, ha sigut designat Premi Nacional de Disseny 2021 per ser un gran referent del disseny espanyol a nivell internacional. S’ha convertit en tot un ambaixador d’àmbits com la il·luminació, el mobiliari, hàbitats i el disseny per a espais públics gràcies al seu domini de l’escultura, l’artesania i l’interiorisme. «La seua obra no podia faltar en aquest any tan significatiu per a la ciutat de València i per al món del disseny», apunta Pérez Pont.

Al costat de l’estudi valencià Milimbo, el Centre del Carme té com a producció pròpia en 2022 ‘Play with design’, que formarà part de la programació de la Sala Carlos Pérez entre maig i setembre. Es tracta d’una mostra que vol evidenciar que el disseny no és alié a ningú. Està concebuda com un itinerari que mostrarà i facilitarà materials amb els quals poder interactuar en un constant diàleg entre joc i disseny, i interpel·larà a les persones que ens visiten a participar com a creadores per a demostrar que el disseny està més present en les nostres vides del que creem.

 

En línia amb aquesta exposició està ‘Per què soc així?’, que explica com naixen, funcionen i per què tenen eixa forma els objectes que usem quotidianament a casa o en el treball. L’objectiu és posar en relleu com milloren el dia a dia dels humans. Aquestes peces, que formen part de la col·lecció Pérez d’Albéniz-Bergasa, han sigut recopilades i dibuixades pel comissari, Juli Capella, i podran descobrir-se al febrer a la Sala Carlos Pérez.

 

«Sedas naranjas. Frutas de diseño» arriba a la Sala Zero en maig.

Entre maig i juliol, ‘Sedas naranjas. Frutas de diseño’ arriba a la Sala Zero, una coproducció del CCCC al costat de CentroCentro. L’estudi de disseny El vivero recupera i investiga la gràfica de les marques de fruites, posant el focus en dissenys creats des de finals dels anys 50 a través de més de 250 papers de seda, 120 caixes i 360 etiquetes. Aquesta selecció no pretén ser completa o definitiva, sinó un arxiu obert que reuneix mostres recollides durant anys en fruiteries de barri als quals s’han sumat exemplars de col·leccionistes, visites a mercats centrals, impremtes, fàbriques de caixes i comercialitzadores de fruites.

La Sala 1, per part seua, oferirà ‘Nude. 20 años. 20 diseñadores’, una coproducció al costat de Feria Hàbitat València per a mostrar una vintena de dissenys presentats en el Salón nude. Vint casos d’èxit seleccionats per un comité d’experts, en els quals no sols s’inclouen les peces produïdes, sinó també els prototips, esbossos i models que van ser exposats en la plataforma de nous talents de Feria Hàbitat València. L’exposició se centra en l’important rol que ha tingut el Salón nude com a pedrera de talent valencià. Podrà visitar-se entre juny i octubre.

La col·laboració amb València Capital Mundial del Disseny 2022 arribarà a la seua fi amb l’ambiciosa exposició col·lectiva ‘Escenarios de un futuro cercano’, entre octubre i gener a la Sala Carlos Pérez. La mostra, comissariada per Tachy Mora, explora com seran els nostres espais domèstics en una dècada, no tant d’una manera disruptiva i utòpica, sinó a partir de qüestions que estan sobre la taula des del segle passat, però que fins ara no s’havien sincronitzat amb una societat amb una mentalitat tan oberta al canvi com l’actual. Alguns dels dissenyadors i arquitectes que participen són Cambres Design, Nahtrang, Eli Gutiérrez, Julia Esqué, Marc Morro, Jaume Ramírez, Un Cierto Estudio, Silvia Ceñal, Alejandra Gandía-Blasco, Rocío Gambín i Arqueha.

 

Art urbà, ciència i tecnologia contra el canvi climàtic

 

‘Emergency on Planet Earth’ és una de les grans produccions del CCCC per a 2022. Aquest projecte expositiu se suma a l’aposta del Centre del Carme en la conscienciació i la lluita contra el canvi climàtic. El medi ambient es troba en perill per diverses amenaces que afecten no sols els ecosistemes, sinó a tota la humanitat, i artistes de tot el planeta estan observant de primera mà els diferents desastres mediambientals.

Igual que Hèrcules en el seu moment, es plantejaran les 12 proves que la humanitat ha de superar per a sanar el planeta a través del treball de 14 artistes urbans: Onur, Xelon, Lidia Cao, DOA, Nayra López, Reskate, Spencer Tunick, Vinz Feel Free, Barbiturikills, Will Coles, Biancoshock, Marina Capdevila, Javito i Deih. Una exposició comissariada per José Luis Pérez Pont i Vinz Feel Free que podrà gaudir-se entre març i setembre a la Sala Ferreres-Goerlich.

D’altra banda, l’artista valencià Dulk torna al Centre del Carme amb ‘Dulk. Procés Natural’. Es tracta d’un recorregut immersiu pel procés creatiu format per escultures, esbossos i obra original que ajudarà a acostar-se a l’univers del creador a la Sala Zero i el Claustre Renaixentista. L’obertura d’aquesta exposició coincidirà amb la Falla dissenyada per l’artista per a la plaça de l’Ajuntament de València, generant continuïtat narrativa entre el carrer i el museu.

Rubén Tortosa és professor del Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València (UPV) i en la seua carrera destaca l’aplicació de les tecnologies digitals en la creació artística, desenvolupant una intensa activitat artística i investigadora. Gran part de la seua producció incideix en el registre digital, la impressió i processos de transferència. La seua obra ha sigut exhibida a Espanya, França, el Brasil, els EUA, Bèlgica, Alemanya, el Japó, Escòcia, Mèxic, Dinamarca i Itàlia i, ara, amb una producció creada expressament per al CCCC, podrà veure’s a la Sala Dormitori ‘Rubén Tortosa. Vía líquida’, entre octubre i desembre de 2022. Un projecte que uneix art, ciència i tecnologia a l’emergència climàtica.

‘Vía Líquida’ és un projecte d’instal·lació en línia en el qual, a partir de l’aigua com a element conductor principal, s’estableixen les relacions que donaran lloc a la comunicació i a la visualització d’un entorn disposat per la presència i l’acció de l’usuari, sent aquest part activa en l’evolució i definició de l’obra i un sistema que genera sentit més enllà de la interacció del participant.

 

L’efervescència de l’art valencià

 

Pamen Pereira. El final del sueño’.

Per a començar amb la nova programació, el CCCC ha produït per a la Sala Dormitori ‘Pamen Pereira. El final del sueño’. Una exposició comissariada per Víctor Segrelles que estarà disponible des de finals de gener fins a finals d’abril en aquest espai en el qual, precisament, està l’origen de la creació de les obres centrals de la mostra. Realitzades expressament per a aquest projecte instal·latiu, estan inspirades en la mística espanyola del Segle d’Or, prenent com a referència principal el pensament i la poesia de sant Joan de la Creu, juntament amb escultures, objectes i dibuixos recents que remeten a l’imaginari artístic que ha marcat la trajectòria internacional d’aquesta artista establida a València.

En la seua aposta per visibilitzar la riquesa de l’art valencià actual, el CCCC exposarà les obres adquirides en 2021 per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, en el seu pla d’impuls de la creació artística contemporània de la Comunitat Valenciana. ‘Art contemporani de la Generalitat Valenciana V’, es formula mitjançant una presència equilibrada d’artistes de Castelló, València i Alacant, que discorren per temes com el temps i la memòria, els plantejaments feministes, les friccions entre el quotidià i el tecnològic, el binomi individu i societat o la cultura de la sostenibilitat.

Carmen Ballester, Gels Mit, Manuel Sáez, Maria Llopis, Pascual Arnal, Joan Sebastián, María Zárraga, Pamen Pereira, Paula Prats, Raúl Belinchón, Rebeca Plana, Robert Ferrer i Martorell, Silvia Molinero, Clara Sánchez Sala, Eduardo Infante, M.ª Dolores Mulá, Perceval Graells, Ricardo Cases i Rosalía Banet són els 19 artistes (12 dones i 7 homes) d’aquesta cinquena campanya d’adquisició d’obres d’art, que es presentarà de maig a setembre a la Sala Dormitori.

 

Identitat, gènere i art social

 

En línia amb l’impuls de la innovació artística arriba ‘Monólogos de género’, una instal·lació interactiva que desafia la nostra comprensió històrica i cultural del gènere, portant-nos més enllà de les limitacions d’estereotips. Reunirà retrats filmats en grandària real d’actors i actrius, realitzant un personatge del sexe oposat que els haguera agradat interpretar. Els monòlegs, triats pels mateixos actors, s’extrauen o inspiren en línies pronunciades per personatges notables del teatre i la literatura històrica i contemporània. Són retrats que aporten pensaments reveladors sobre la identitat, la revolució i el desig que se sent com una confrontació íntima amb cada actor i seran a la Sala 2 entre juny i octubre, amb Diana Blok com a artista sota el comissariat de Claudia Fazzolari.

La Sala Contraforts del CCCC reuneix projectes de perfil social. És el cas de les obres del III Concurs de Fotografia Guille Martí Revillo, les de la ‘VI Biennal de València. Ciutat Vella Oberta’ o les del projecte ‘Històries de superació II’, amb il·lustradors com Paco Roca i Ana Himes al costat de joves il·lustradores i il·lustradors dels Tallers de Còmic Social, en col·laboració amb l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València i la Fundació Horta Sud.

 

Sumant forces

El Centre del Carme renova la seua col·laboració amb iniciatives privades. És el cas de la IX edició del Premi mardel arts visuals, un projecte que pretén donar a conéixer les noves formes d’expressió de les arts visuals i que mostrarà les obres seleccionades, al costat de l’obra premiada i els accèssits, a la Sala 1 i 2 al desembre. I com no, de ‘Babalunga i Kamolongos. Exposició internacional d’il·lustració editorial’, que torna a la Sala Zero per a les persones apassionades de la il·lustració que cada mes de desembre es donen cita en el CCCC, dins de les activitats de ‘Baba Kamo. Festival i Fira del llibre il·lustrat’ de València.

 

Any Fuster

A més de participar en la celebració de València Capital Mundial del Disseny, l’espai cultural s’uneix, en 2022, a l’homenatge a una de les figures més rellevants de la cultura valenciana: Joan Fuster. L’any en el qual compliria cent anys i trenta després de la seua mort, el CCCC oferirà ‘CENT de FUSTER. País, paisatge, paisanatge 1922-2022’, una exposició que donarà a conéixer la vida de Joan Fuster en col·laboració amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.