[vc_row full_width_row=“true”][vc_column][vc_column_text]

El Centre del Carme és el principal espai de València Capital Mundial del Disseny 2022, amb coproduccions entre ambdues institucions

 

El CCCC torna a plantejar la reflexió sobre qüestions quotidianes i de context global a través de la creació artística contemporània, amb especial impuls d’artistes de la Comunitat Valenciana

El Cen­tre del Car­me Cul­tu­ra Con­tem­po­rà­nia (CCCC) es con­so­li­da com a espai de refle­xió, immer­sió, par­ti­ci­pa­ció i impuls a la crea­ció artís­ti­ca con­tem­po­rà­nia a tra­vés de la pro­gra­ma­ció expo­si­ti­va de 2022. Per les seues sales i claus­tres pas­sa­ran artis­tes de la talla de Jai­me Hayón i Pamen Perei­ra, mos­tres col·lectives d’ar­tis­tes de dife­rents pro­ce­dèn­cies i orí­gens cul­tu­rals, expo­si­cions que sub­mer­gei­xen al públic en un uni­vers crea­tiu i tota clas­se de crea­cions que visi­bi­litzen el paper del dis­seny en el dia a dia de la socie­tat.

 

José Luis Pérez Pont, direc­tor del CCCC.

José Luis Pérez Pont, direc­tor del CCCC i del Con­sor­ci de Museus de la Comu­ni­tat Valen­cia­na (CMCV), des­ta­ca: “Pre­sen­tem una nova pro­gra­ma­ció amb un objec­tiu clar: que l’art i la cul­tu­ra siguen espais de vida quo­ti­dia­na, i que les milers de per­so­nes que ens visi­ten des­co­bris­quen en el Cen­tre del Car­me el seu lloc i se sen­ten com a casa. Per a aco­n­­se­­guir-ho, hem tre­ba­llat en una pro­gra­ma­ció diver­sa i plu­ral, defi­ni­da per la qua­li­tat de les pro­pos­tes i pen­sa­da per a la par­ti­ci­pa­ció acti­va de dife­rents públics”.

El direc­tor ha pre­sen­tat les grans línies de 2022, que ofe­rei­xen als visi­tants tota clas­se de crea­cions, tèc­ni­ques i ima­gi­na­ris. “L’art urbà, la cièn­cia i la tec­no­lo­gia s’a­lien en la nos­tra pro­gra­ma­ció con­tra el can­vi cli­mà­tic; l’e­fer­ves­cèn­cia artís­ti­ca valen­cia­na sor­pren­drà les per­so­nes que ens visi­ten; la iden­ti­tat, el gène­re i l’art social con­ti­nua­ran ocu­pant espai en la nos­tra aten­ció, alho­ra que ens bol­quem amb el món del dis­seny, sumant una impor­tant pro­gra­ma­ció prò­pia a la cele­bra­ció de Valèn­cia Capi­tal Mun­dial del Dis­seny 2022”, ha afe­git.

 

El disseny: protagonista de la programació

 

la Sala Ferre­­res-Goe­r­­lich aco­lli­rá una expo­si­ció retros­pec­ti­va de Jai­me Hayón, entre octu­bre i abril.

La col·laboració entre el Con­sor­ci de Museus de la Comu­ni­tat Valen­cia­na (CMCV) i Valèn­cia Capi­tal Mun­dial del Dis­seny mar­ca­rà gran part de la pro­gra­ma­ció expo­si­ti­va del CCCC per a enguany. En aquest sen­tit, Miguel Arraiz, direc­tor de pro­jec­tes, assen­ya­la que “és un luxe que el Cen­tre del Car­me, com a gran espai d’a­gi­ta­ció cul­tu­ral de Valèn­cia, siga el prin­ci­pal esce­na­ri de Valèn­cia Capi­tal Mun­dial del Dis­seny 2022, ja que l’ob­jec­tiu d’a­ques­ta capi­ta­li­tat és acos­tar el dis­seny a la ciu­ta­da­nia”. Totes dues ins­ti­tu­cions copro­duei­xen les expo­si­cions que s’ex­po­sa­ran en aquest marc.

Com a gran reclam, valen­cians i valen­cia­nes podran visi­tar, per pri­me­ra vega­da en la Comu­ni­tat Valen­cia­na, una expo­si­ció retros­pec­ti­va de Jai­me Hayón, entre octu­bre i abril a la Sala Ferre­­res-Goe­r­­lich. El dis­sen­ya­dor, amb base crea­ti­va a Valèn­cia, ha sigut desig­nat Pre­mi Nacio­nal de Dis­seny 2021 per ser un gran refe­rent del dis­seny espan­yol a nivell inter­na­cio­nal. S’ha con­ver­tit en tot un ambai­xa­dor d’àm­bits com la il·luminació, el mobi­lia­ri, hàbi­tats i el dis­seny per a espais públics grà­cies al seu domi­ni de l’es­cul­tu­ra, l’ar­te­sa­nia i l’in­te­rio­ris­me. “La seua obra no podia fal­tar en aquest any tan sig­ni­fi­ca­tiu per a la ciu­tat de Valèn­cia i per al món del dis­seny”, apun­ta Pérez Pont.

Al cos­tat de l’es­tu­di valen­cià Milim­bo, el Cen­tre del Car­me té com a pro­duc­ció prò­pia en 2022 ‘Play with design’, que for­ma­rà part de la pro­gra­ma­ció de la Sala Car­los Pérez entre maig i setem­bre. Es trac­ta d’u­na mos­tra que vol evi­den­ciar que el dis­seny no és alié a nin­gú. Està con­ce­bu­da com un iti­ne­ra­ri que mos­tra­rà i faci­li­ta­rà mate­rials amb els quals poder inter­ac­tuar en un cons­tant dià­leg entre joc i dis­seny, i interpel·larà a les per­so­nes que ens visi­ten a par­ti­ci­par com a crea­do­res per a demos­trar que el dis­seny està més pre­sent en les nos­tres vides del que creem.

 

En línia amb aques­ta expo­si­ció està ‘Per què soc així?’, que expli­ca com nai­xen, fun­cio­nen i per què tenen eixa for­ma els objec­tes que usem quo­ti­dia­na­ment a casa o en el tre­ball. L’ob­jec­tiu és posar en relleu com millo­ren el dia a dia dels humans. Aques­tes peces, que for­men part de la col·lecció Pérez d’Al­bé­niz-Ber­ga­sa, han sigut reco­pi­la­des i dibui­xa­des pel comis­sa­ri, Juli Cape­lla, i podran des­­co­­brir-se al febrer a la Sala Car­los Pérez.

 

“Sedas naran­jas. Fru­tas de dise­ño” arri­ba a la Sala Zero en maig.

Entre maig i juliol, ‘Sedas naran­jas. Fru­tas de dise­ño’ arri­ba a la Sala Zero, una copro­duc­ció del CCCC al cos­tat de Cen­tro­Cen­tro. L’es­tu­di de dis­seny El vive­ro recu­pe­ra i inves­ti­ga la grà­fi­ca de les mar­ques de frui­tes, posant el focus en dis­senys creats des de finals dels anys 50 a tra­vés de més de 250 papers de seda, 120 cai­xes i 360 eti­que­tes. Aques­ta selec­ció no pre­tén ser com­ple­ta o defi­ni­ti­va, sinó un arxiu obert que reuneix mos­tres reco­lli­des durant anys en frui­te­ries de barri als quals s’han sumat exem­plars de col·leccionistes, visi­tes a mer­cats cen­trals, imprem­tes, fàbri­ques de cai­xes i comer­cia­litza­do­res de frui­tes.

La Sala 1, per part seua, ofe­ri­rà ‘Nude. 20 años. 20 dise­ña­do­res’, una copro­duc­ció al cos­tat de Feria Hàbi­tat Valèn­cia per a mos­trar una vin­te­na de dis­senys pre­sen­tats en el Salón nude. Vint casos d’è­xit selec­cio­nats per un comi­té d’ex­perts, en els quals no sols s’in­clouen les peces pro­duï­des, sinó tam­bé els pro­to­tips, esbos­sos i models que van ser expo­sats en la pla­ta­for­ma de nous talents de Feria Hàbi­tat Valèn­cia. L’ex­po­si­ció se cen­tra en l’im­por­tant rol que ha tin­gut el Salón nude com a pedre­ra de talent valen­cià. Podrà visi­­tar-se entre juny i octu­bre.

La col·laboració amb Valèn­cia Capi­tal Mun­dial del Dis­seny 2022 arri­ba­rà a la seua fi amb l’am­bi­cio­sa expo­si­ció col·lectiva ‘Esce­na­rios de un futu­ro cer­cano’, entre octu­bre i gener a la Sala Car­los Pérez. La mos­tra, comis­sa­ria­da per Tachy Mora, explo­ra com seran els nos­tres espais domès­tics en una dèca­da, no tant d’u­na mane­ra dis­rup­ti­va i utò­pi­ca, sinó a par­tir de qües­tions que estan sobre la tau­la des del segle pas­sat, però que fins ara no s’ha­vien sin­cro­nitzat amb una socie­tat amb una men­ta­li­tat tan ober­ta al can­vi com l’ac­tual. Alguns dels dis­sen­ya­dors i arqui­tec­tes que par­ti­ci­pen són Cam­bres Design, Nah­trang, Eli Gutié­rrez, Julia Esqué, Marc Morro, Jau­me Ramí­rez, Un Cier­to Estu­dio, Sil­via Ceñal, Ale­jan­dra Gan­­día-Bla­s­­co, Rocío Gam­bín i Arqueha.

 

Art urbà, ciència i tecnologia contra el canvi climàtic

 

‘Emer­gency on Pla­net Earth’ és una de les grans pro­duc­cions del CCCC per a 2022. Aquest pro­jec­te expo­si­tiu se suma a l’a­pos­ta del Cen­tre del Car­me en la cons­cien­cia­ció i la llui­ta con­tra el can­vi cli­mà­tic. El medi ambient es tro­ba en perill per diver­ses ame­na­ces que afec­ten no sols els eco­sis­te­mes, sinó a tota la huma­ni­tat, i artis­tes de tot el pla­ne­ta estan obser­vant de pri­me­ra mà els dife­rents desas­tres mediam­bien­tals.

Igual que Hèr­cu­les en el seu moment, es plan­te­ja­ran les 12 pro­ves que la huma­ni­tat ha de supe­rar per a sanar el pla­ne­ta a tra­vés del tre­ball de 14 artis­tes urbans: Onur, Xelon, Lidia Cao, DOA, Nay­ra López, Res­ka­te, Spen­cer Tunick, Vinz Feel Free, Bar­bi­tu­ri­kills, Will Coles, Bian­coshock, Mari­na Cap­de­vi­la, Javi­to i Deih. Una expo­si­ció comis­sa­ria­da per José Luis Pérez Pont i Vinz Feel Free que podrà gau­­dir-se entre març i setem­bre a la Sala Ferre­­res-Goe­r­­lich.

D’al­tra ban­da, l’ar­tis­ta valen­cià Dulk tor­na al Cen­tre del Car­me amb ‘Dulk. Pro­cés Natu­ral’. Es trac­ta d’un reco­rre­gut immer­siu pel pro­cés crea­tiu for­mat per escul­tu­res, esbos­sos i obra ori­gi­nal que aju­da­rà a aco­s­­tar-se a l’u­ni­vers del crea­dor a la Sala Zero i el Claus­tre Renai­xen­tis­ta. L’o­ber­tu­ra d’a­ques­ta expo­si­ció coin­ci­di­rà amb la Falla dis­sen­ya­da per l’ar­tis­ta per a la plaça de l’A­jun­ta­ment de Valèn­cia, gene­rant con­ti­nuï­tat narra­ti­va entre el carrer i el museu.

Rubén Tor­to­sa és pro­fes­sor del Depar­ta­ment de Dibuix de la Facul­tat de Belles Arts de la Uni­ver­si­tat Poli­tèc­ni­ca de Valèn­cia (UPV) i en la seua carre­ra des­ta­ca l’a­pli­ca­ció de les tec­no­lo­gies digi­tals en la crea­ció artís­ti­ca, des­en­vo­lu­pant una inten­sa acti­vi­tat artís­ti­ca i inves­ti­ga­do­ra. Gran part de la seua pro­duc­ció inci­deix en el regis­tre digi­tal, la impres­sió i pro­ces­sos de trans­fe­rèn­cia. La seua obra ha sigut exhi­bi­da a Espan­ya, Fra­nça, el Bra­sil, els EUA, Bèl­gi­ca, Ale­man­ya, el Japó, Escò­cia, Mèxic, Dina­mar­ca i Ità­lia i, ara, amb una pro­duc­ció crea­da expres­sa­ment per al CCCC, podrà veu­re’s a la Sala Dor­mi­to­ri ‘Rubén Tor­to­sa. Vía líqui­da’, entre octu­bre i des­em­bre de 2022. Un pro­jec­te que uneix art, cièn­cia i tec­no­lo­gia a l’e­mer­gèn­cia cli­mà­ti­ca.

‘Vía Líqui­da’ és un pro­jec­te d’instal·lació en línia en el qual, a par­tir de l’ai­gua com a ele­ment con­duc­tor prin­ci­pal, s’es­ta­blei­xen les rela­cions que dona­ran lloc a la comu­ni­ca­ció i a la visua­litza­ció d’un entorn dis­po­sat per la pre­sèn­cia i l’ac­ció de l’u­sua­ri, sent aquest part acti­va en l’e­vo­lu­ció i defi­ni­ció de l’o­bra i un sis­te­ma que gene­ra sen­tit més enllà de la inter­ac­ció del par­ti­ci­pant.

 

L’efervescència de l’art valencià

 

Pamen Perei­ra. El final del sue­ño’.

Per a come­nçar amb la nova pro­gra­ma­ció, el CCCC ha pro­duït per a la Sala Dor­mi­to­ri ‘Pamen Perei­ra. El final del sue­ño’. Una expo­si­ció comis­sa­ria­da per Víc­tor Segre­lles que esta­rà dis­po­ni­ble des de finals de gener fins a finals d’a­bril en aquest espai en el qual, pre­ci­sa­ment, està l’o­ri­gen de la crea­ció de les obres cen­trals de la mos­tra. Realitza­des expres­sa­ment per a aquest pro­jec­te instal·latiu, estan ins­pi­ra­des en la mís­ti­ca espan­yo­la del Segle d’Or, pre­nent com a refe­rèn­cia prin­ci­pal el pen­sa­ment i la poe­sia de sant Joan de la Creu, jun­ta­ment amb escul­tu­res, objec­tes i dibui­xos recents que reme­ten a l’i­ma­gi­na­ri artís­tic que ha mar­cat la tra­jec­tò­ria inter­na­cio­nal d’a­ques­ta artis­ta esta­bli­da a Valèn­cia.

En la seua apos­ta per visi­bi­litzar la rique­sa de l’art valen­cià actual, el CCCC expo­sa­rà les obres adqui­ri­des en 2021 per la Con­se­lle­ria d’E­du­ca­ció, Cul­tu­ra i Esport, en el seu pla d’im­puls de la crea­ció artís­ti­ca con­tem­po­rà­nia de la Comu­ni­tat Valen­cia­na. ‘Art con­tem­po­ra­ni de la Gene­ra­li­tat Valen­cia­na V’, es for­mu­la mit­ja­nçant una pre­sèn­cia equi­li­bra­da d’ar­tis­tes de Cas­te­lló, Valèn­cia i Ala­cant, que dis­co­rren per temes com el temps i la memò­ria, els plan­te­ja­ments femi­nis­tes, les fric­cions entre el quo­ti­dià i el tec­no­lò­gic, el bino­mi indi­vi­du i socie­tat o la cul­tu­ra de la sos­te­ni­bi­li­tat.

Car­men Balles­ter, Gels Mit, Manuel Sáez, Maria Llo­pis, Pas­cual Arnal, Joan Sebas­tián, María Zárra­ga, Pamen Perei­ra, Pau­la Prats, Raúl Belin­chón, Rebe­ca Pla­na, Robert Ferrer i Mar­to­rell, Sil­via Moli­ne­ro, Cla­ra Sán­chez Sala, Eduar­do Infan­te, M.ª Dolo­res Mulá, Per­ce­val Graells, Ricar­do Cases i Rosa­lía Banet són els 19 artis­tes (12 dones i 7 homes) d’a­ques­ta cin­que­na cam­pan­ya d’ad­qui­si­ció d’o­bres d’art, que es pre­sen­ta­rà de maig a setem­bre a la Sala Dor­mi­to­ri.

 

Identitat, gènere i art social

 

En línia amb l’im­puls de la inno­va­ció artís­ti­ca arri­ba ‘Monó­lo­gos de géne­ro’, una instal·lació inter­ac­ti­va que desa­fia la nos­tra com­pren­sió his­tò­ri­ca i cul­tu­ral del gène­re, por­­tant-nos més enllà de les limi­ta­cions d’es­te­reo­tips. Reu­ni­rà retrats fil­mats en gran­dà­ria real d’ac­tors i actrius, realitzant un per­so­nat­ge del sexe opo­sat que els hague­ra agra­dat inter­pre­tar. Els monò­legs, triats pels matei­xos actors, s’ex­tra­uen o ins­pi­ren en línies pro­nun­cia­des per per­so­nat­ges nota­bles del tea­tre i la lite­ra­tu­ra his­tò­ri­ca i con­tem­po­rà­nia. Són retrats que apor­ten pen­sa­ments reve­la­dors sobre la iden­ti­tat, la revo­lu­ció i el desig que se sent com una con­fron­ta­ció ínti­ma amb cada actor i seran a la Sala 2 entre juny i octu­bre, amb Dia­na Blok com a artis­ta sota el comis­sa­riat de Clau­dia Faz­zo­la­ri.

La Sala Con­tra­forts del CCCC reuneix pro­jec­tes de per­fil social. És el cas de les obres del III Con­curs de Foto­gra­fia Gui­lle Mar­tí Revi­llo, les de la ‘VI Biennal de Valèn­cia. Ciu­tat Vella Ober­ta’ o les del pro­jec­te ‘His­tò­ries de super­ació II’, amb il·lustradors com Paco Roca i Ana Himes al cos­tat de joves il·lustradores i il·lustradors dels Tallers de Còmic Social, en col·laboració amb l’Es­co­la d’Art i Supe­rior de Dis­seny de Valèn­cia i la Fun­da­ció Hor­ta Sud.

 

Sumant forces

El Cen­tre del Car­me reno­va la seua col·laboració amb ini­cia­ti­ves pri­va­des. És el cas de la IX edi­ció del Pre­mi mar­del arts visuals, un pro­jec­te que pre­tén donar a conéi­xer les noves for­mes d’ex­pres­sió de les arts visuals i que mos­tra­rà les obres selec­cio­na­des, al cos­tat de l’o­bra pre­mia­da i els accès­sits, a la Sala 1 i 2 al des­em­bre. I com no, de ‘Baba­lun­ga i Kamo­lon­gos. Expo­si­ció inter­na­cio­nal d’il·lustració edi­to­rial’, que tor­na a la Sala Zero per a les per­so­nes apas­sio­na­des de la il·lustració que cada mes de des­em­bre es donen cita en el CCCC, dins de les acti­vi­tats de ‘Baba Kamo. Fes­ti­val i Fira del lli­bre il·lustrat’ de Valèn­cia.

 

Any Fuster

A més de par­ti­ci­par en la cele­bra­ció de Valèn­cia Capi­tal Mun­dial del Dis­seny, l’es­pai cul­tu­ral s’u­neix, en 2022, a l’ho­me­nat­ge a una de les figu­res més relle­vants de la cul­tu­ra valen­cia­na: Joan Fus­ter. L’any en el qual com­pli­ria cent anys i tren­ta des­prés de la seua mort, el CCCC ofe­ri­rà ‘CENT de FUSTER. País, pai­sat­ge, pai­sa­nat­ge 1922–2022’, una expo­si­ció que dona­rà a conéi­xer la vida de Joan Fus­ter en col·laboració amb l’A­ca­dè­mia Valen­cia­na de la Llen­gua i la Con­se­lle­ria d’E­du­ca­ció, Cul­tu­ra i Esport de la Gene­ra­li­tat Valen­cia­na.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia