Esce­na de “La mujer que cami­na delan­te”

Meek’s Cutoff (2010), de Kelly Reichardt, es projecta el 6 de desembre, a les 18.00 hores, i el 7 de desembre a les 20.00 hores. També es projecten La mujer que camina delante (Woman Walks Ahead, 2017) de Susanna White i El vent (The Wind, 2018) d’Emma Tammi. 

La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na con­clou este mes de des­em­bre el cicle dedi­cat al wes­tern con­tem­po­ra­ni nord-ame­­ri­­cà des de 1962 fins als nos­tres dies, amb la pro­jec­ció de tres pel·lícules diri­gi­des per dones i pro­duï­des en els últims anys.

La inclu­sió d’estos llarg­me­trat­ges al cicle que s’ha des­en­rotllat des de gener de 2024 apor­ta un punt de vis­ta feme­ní al gène­re i cen­tra l’atenció en els per­so­nat­ges de dones: Meek’s Cutoff (2010) de Kelly Reichardt, La mujer que cami­na delan­te (Woman Walks Ahead, 2017) de Susan­na Whi­te i El vent (The Wind, 2018) d’Emma Tam­mi.

Així, el diven­dres 6 de des­em­bre, a les 18.00 hores, i el dis­sab­te 7 de des­em­bre, a les 20.00 hores, La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na pro­jec­ta Meek’s Cutoff (2010), de Kelly Reichardt.

Mal­grat ser un dels títols més sug­ge­ri­dors de la direc­to­ra de First Cow, mai va arri­bar a estre­­nar-se comer­cial­ment a Espan­ya. Tam­poc està en el catà­leg de cap de les pla­ta­for­mes de strea­ming, per la qual cosa les dos pro­jec­cions de La Fil­mo­te­ca són una opor­tu­ni­tat úni­ca per a des­co­brir un dels wes­terns més àrids i ori­gi­nals de la his­tò­ria del cine.

“El mini­ma­lis­me narra­tiu i els enqua­dra­ments per­fec­tes de Kelly Reichardt, una de les cineas­tes més inter­es­sants del cine actual, estan al ser­vi­ci d’un wes­tern femi­nis­ta i atí­pic”, afir­ma la tèc­ni­ca de Pro­gra­ma­ció de La Fil­mo­te­ca, Nuria Cas­te­llo­te, que pre­sen­ta­rà la pel·lícula en la ses­sió del dis­sab­te 7 de des­em­bre.

Escri­ta pel novel·lista Jon Ray­mond i pro­ta­go­nitza­da per Miche­lle Williams, en una de les seues millors inter­pre­ta­cions per al cine, Meek’s Cutoff con­ta la his­tò­ria de diver­ses famí­lies de pio­ners que reco­rren en 1845 el desert d’Oregon guia­des per Stephen Meek, que pro­met por­­tar-les fins a la terra pro­me­sa. Junts empre­nen un viat­ge que es com­pli­ca cada vega­da més.

La mujer que cami­na delan­te

D’altra ban­da, el dis­sab­te 14 de des­em­bre, a les 18.00 hores, i el diu­men­ge 15 de des­em­bre, a les 20.00 hores, La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na pro­jec­ta La mujer que cami­na delan­te (Woman Walks Ahead, 2017), diri­gi­da per Susan­na Whi­te i pro­ta­go­nitza­da per Jes­si­ca Chas­tain.

La pel·lícula narra la his­tò­ria de Cathe­ri­ne Wel­don, una pin­to­ra de Brooklyn que viat­ja a una reser­va índia a Dako­ta en 1890 per a retra­tar al cap sioux lako­ta Toro Sen­ta­do. Allí es veu embo­li­ca­da en la llui­ta dels pobles lako­ta con­tra el Govern dels EUA pels drets sobre les seues terres. La pel·lícula està basa­da en la his­tò­ria real de Cathe­ri­ne Wel­don, dos dels retrats de Toro Sen­ta­do estan expo­sats en museus de Bis­marck (Arkan­sas) i Little Rock (Dako­ta del Nord).

La ses­sió del dis­sab­te 14 de des­em­bre ofe­rix un ser­vi­ci gra­tuït de ludo­te­ca cul­tu­ral en la sala 7 de l’edifici Rial­to, per­què, durant la pro­jec­ció de la pel·lícula en la sala Ber­lan­ga, les per­so­nes adul­tes puguen dei­xar els xiquets d’entre 4 i 12 anys en este espai recrea­tiu en el qual s’impartixen tallers i es con­ten con­tes a càrrec de Rebom­bo­ri Cul­tu­ral.

La reser­va de pla­ces d’este ser­vi­ci es fa en com­prar l’entrada en línia de la pel·lícula abans de les 14.00 hores del diven­dres 13 de des­em­bre.

Final­ment, el diu­men­ge 22 de des­em­bre, a les 18.00 hores, i el diven­dres 27 de des­em­bre, a les 20.15 hores, La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na pro­jec­ta en ver­sió ori­gi­nal amb sub­tí­tols en valen­cià El vent (The Wind, 2018), diri­gi­da per Emma Tam­mi i pro­ta­go­nitza­da per Caitlin Gerard, Julia Gol­da­ni Telles, Ash­ley Zuker­man, Miles Ander­son i Dylan McTee.

El vent és tam­bé un wes­tern atí­pic no només pel pro­ta­go­nis­me dels seus per­so­nat­ges feme­nins, sinó tam­bé per­què s’inscriu en el gène­re de terror, una hibri­da­ció genè­ri­ca poc fre­qüent. La pel·lícula pres­cin­dix dels trets i la vio­lèn­cia habi­tual del wes­tern per a cen­­trar-se en el dra­ma i l’angoixa d’una dona i les seues pors més pro­fun­des.

Lizzy i Isaac són un jove matri­mo­ni que viu a la fron­te­ra de l’Oest a la fi del segle XIX. Com­ple­ta­ment aïllats del món, envol­tats per pla­nes que no sem­blen tin­dre final, la sole­dat i la dure­sa de l’entorn fan que el seu dia a dia no siga fàcil. Una pare­lla s’instal·la en una casa prò­xi­ma. El vent agra­na les pla­nes men­tres una pre­sèn­cia malig­na i sobre­na­tu­ral sem­bla pla­nar sobre la casa.

Sis dèca­des de wes­terns

La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na està pro­gra­mant el cicle ‘Wes­tern con­tem­po­ra­ni’ des de gener de 2024. Es trac­ta d’un pro­jec­te orga­nitzat per l’Institut Valen­cià de Cul­tu­ra, Donos­tia Kul­tu­ra, Fil­mo­te­ca Bas­ca, el Fes­ti­val de Sant Sebas­tià i Taba­ka­le­ra.

Es va triar 1962 com a punt de par­ti­da tant del cicle com del lli­bre que l’acompanya, per­què en eixos pri­mers anys sei­xan­ta es pro­duïx una transició entre el wes­tern clàs­sic i els nous camins que pren­drà el gène­re. Es comen­cen a aco­mia­dar cineas­tes clàs­sics com John Ford, Raoul Walsh o Howard Hawks i emer­gix una nova gene­ra­ció de cineas­tes, enca­pça­la­da per Sam Pec­kin­pah i Clint East­wood.

Con­for­mat per 31 pel·lícules, el cicle ha pas­sat per sis dèca­des de wes­terns cre­pus­cu­lars, dirty wes­terns amb influèn­cies euro­pees, l’aproximació dels cineas­tes de la deno­mi­na­da ‘gene­ra­ció de la vio­lèn­cia’, repre­sen­ta­da per Richard Brooks i Don Sie­gel, o del ‘Nou Holly­wood’, repre­sen­tat per Robert Alt­man i Michael Cimino.

El cicle tam­bé ha inclòs les diver­ses tem­pta­ti­ves de revi­ta­litzar el gène­re a par­tir de la dèca­da dels hui­tan­ta amb Sil­ve­ra­do (1985) de Law­ren­ce Kas­dan, Bai­lan­do con lobos (1990) de Kevin Cost­ner i l’èxit comer­cial de Sin per­dón (1992) de Clint East­wood, fins a cul­mi­nar amb les tres pel·lícules diri­gi­des per dones que es pro­jec­ten en des­em­bre.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia