La publi­ca­ció de la revis­ta Arxius es reprén des­prés de qua­tre anys sen­se edi­­tar-se.

 

La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na acull este dime­cres 20 de novem­bre, a les 20:00 hores, la pre­sen­ta­ció d’una nova edi­ció de la revis­ta Arxius de la Fil­mo­teca, una publi­ca­ció con­si­de­ra­da un refe­rent en el sec­tor i que es reprén des­prés de qua­tre anys sen­se edi­­tar-se.

El direc­tor gene­ral de l’Ins­ti­tut Valen­cià de Cul­tu­ra, Álva­ro López-Jamar, i la direc­to­ra i edi­to­ra d’este núme­ro de la revis­ta, Mon­tse­rrat Hor­mi­gos, seran els enca­rre­gats de pre­sen­ta­ció este exem­plar, el núme­ro 79 de la col·lecció. Abans de la pre­sen­ta­ció es pro­jec­ta­rà el llarg­me­trat­ge argen­tí Un lugar en el mun­do (1992) d’Adolfo Aris­ta­rain, film que for­ma part del cicle ‘El coope­ra­ti­vis­me en el cine’. Álva­ro López-Jamar ha assen­ya­lat que, des­prés de qua­tre anys sen­se publi­­car-se, “tor­na la revis­ta Arxius de la Fil­mo­te­ca amb l’objectiu de man­tin­dre una con­ti­nuï­tat en la seua publi­ca­ció i de con­ti­nuar sent un refe­rent dins del pano­ra­ma de les publi­ca­cions espe­cia­litza­des en l’estudi i la divul­ga­ció de la his­tò­ria i l’estètica del cine­ma, així com del patri­mo­ni audio­vi­sual, no sola­ment en el nos­tre país sinó tam­bé en l’àmbit euro­peu i his­pa­no­ame­ri­cà”.

López-Jamar tam­bé ha indi­cat que “el núme­ro 79 està diri­git i edi­tat per Mon­tse­rrat Hor­mi­gos, la pri­me­ra dona al cap­da­vant d’esta publi­ca­ció. En esta nova eta­pa, la revis­ta vol con­ti­nuar rei­vin­di­cant els prin­ci­pis fun­da­cio­nals de la Fil­mo­te­ca Valen­cia­na i el seu paper pri­mor­dial en la con­ser­va­ció i difu­sió del patri­mo­ni audio­vi­sual valen­cià, però tam­bé vol incor­po­rar noves veus i ampliar con­tin­guts”, ha afe­git.

Sobre el nou núme­ro de la revis­ta, Mon­tse­rrat Hor­mi­gos ha assen­ya­lat que està dedi­cat “al cine­ma i a la memò­ria, ele­ments rela­cio­nats en con­ti­güi­tat i que obrin àmplies pos­si­bi­li­tats d’anàlisis i dià­legs. Sen­se dub­te un dels mit­jans més ade­quats per a plas­mar i recu­pe­rar la memò­ria, tant ínti­ma com col·lectiva, és el cine­ma­tò­graf”. Hor­mi­gos ha assen­ya­lat que, una vega­da supe­ra­da per gran part de la his­to­rio­gra­fia la polè­mi­ca sobre si el cine­ma pot usar-se com a arxiu his­tò­ric, “ja que no se li pot negar l’empremta social, cul­tu­ral i polí­ti­ca del con­text de pro­duc­ció del film, seguix obert l’interessant debat sobre la rela­ció entre el sèp­tim art i la memò­ria his­tò­ri­ca”. “No es trac­ta només d’establir una tra­ma his­tò­ri­ca del cine­ma, sinó de donar cabu­da a altres mira­des per a no cau­re en el parany de la memò­ria selec­ti­va”, ha assen­ya­lat.

Col·laboradors i con­tin­guts de la revis­ta

En esta nova eta­pa, la revis­ta es plan­te­ja com una publi­ca­ció anual de la direc­ció i l’edició de la qual s’encarregarà cada any una figu­ra de reco­ne­gut pres­ti­gi dins de l’àmbit aca­dè­mic o de la inves­ti­ga­ció sobre el cine­ma i la cul­tu­ra audio­vi­sual.

En con­cret, el núme­ro 79 abor­da, des d’una pers­pec­ti­va molt àmplia i nova, les rela­cions de cine­ma i memò­ria, a tra­vés de les apor­ta­cions crí­ti­ques o els estu­dis de caràc­ter his­tò­ric d’un hete­ro­ge­ni grup de pro­fes­sors, inves­ti­ga­dors i crí­tics en el qual figu­ren Car­los Are­nas, Belén Cian­cio, Agus­tín Gámir, Bego­ña Gutié­rrez San Miguel, María José Higue­ras Ruiz, Álva­ro Jara­bo Fer­nán­dez, Ire­ne Miran­da Miran­da, Javier Nava­rro Nava­rro, Pilar Pedra­za, Jai­me Pena i Sara Rebo­­llo-Bueno.

La revis­ta inclou arti­cles sobre la influèn­cia dels docu­men­tals sobre l’holocaust de Clau­de Lanz­mann en cineas­tes pos­te­riors, la imat­ge de la II Repú­bli­ca en el cine­ma espan­yol, la vin­cu­la­ció entre cine­ma i memò­ria de l’espai geo­grà­fic, i la rela­ció de Memen­to de Chris­topher Nolan amb els tras­torns de la memò­ria.

En la sec­ció ‘Altres mira­des’ s’aborden temes com la repre­sen­ta­ció de gène­re en la mini­sè­rie colom­bia­na Fron­te­ra ver­de; la rela­ció entre cor­po­ra­li­tat i memò­ria en docu­men­tals argen­tins; el docu­men­tal Rebel Dykes i l’anarquisme punk i l’empremta del còmic Won­der Woman en el cine­ma.

D’altra ban­da, la revis­ta inclou un com­plet infor­me sobre la pan­dè­mia i la cri­si sani­tà­ria de la COVID-19 i el seu impac­te en els diver­sos sec­tors de l’audiovisual espan­yol, així com en els hàbits de con­sum de fic­ció tele­vi­si­va i cine­ma­to­grà­fi­ca durant el con­fi­na­ment.

Tam­bé s’inclou un arti­cle de la novel·lista Pilar Pedra­za sobre els 40 anys del mític docu­men­tal Cada ver es d’Ángel Gar­cía del Val i un resum de les acti­vi­tats anuals de La Fil­mo­te­ca Valen­cia­na.

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia