Dansa València programa 25 companyies en 19 espais diferents de la ciutat

La cita amb les arts del moviment acull 9 estrenes absolutes, incorpora programació internacional i estrena nova imatge.

Augmenta el pressupost en un 67% i ix al carrer després de dues edicions en interiors a conseqüència de la pandèmia.

La secretària autonòmica de Cultura i Esport, Raquel Tamarit, ha presentat la programació de la 35 edició del festival Dansa València junt amb la directora del festival, María José Mora. La cita amb les arts del moviment, organitzada per Cultura de la Generalitat, se celebrarà del 2 al 10 d’abril en 19 espais disseminats per la ciutat. L’Ajuntament de València i la Diputació de València col·laboren en aquest esdeveniment anual que celebra la dansa en sales i teatres, carrer i espais no convencionals.

En la presentació de l'edició de 2022 han participat també la regidora d'Acció Cultural de l'Ajuntament de València, Maite Ibáñez, i la directora del Teatre Escalante, Marylène Albentosa.
En la presentació de l’edició de 2022 han participat la secretària autonòmica, Raquel Tamarit, la regidora d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València, Maite Ibáñez, i la directora del Teatre Escalante, Marylène Albentosa i la la directora del festival, María José Mora.

La secretària autonòmica, Raquel Tamarit, ha assenyalat que «aquesta és la primera programació dissenyada íntegrament per María José i el seu equip. El resultat és un festival en què, a part d’una programació potentíssima, fa un pas molt important en l’organització d’activitats paral·leles centrades en el sector i el mercat de la dansa. Aquest últim element és fonamental per a nosaltres: generar i consolidar un espai de trobada i connexió entre les professionals. Un Dansa València que s’endinsa en el nostre propòsit de fer de la cultura un element de recuperació social i econòmica».

«Dansa València és un dels nostres puntals per a vertebrar i donar cos al sector de la dansa. Per això en aquesta edició hem més que doblat el pressupost, que s’aproximarà als 450.000 euros, un 67 % més que en l’edició passada. Només amb la inversió de Cultura de la Generalitat enguany el festival compta amb aproximadament 375.000 euros d’inversió, un 70,5 % més», hi ha afegit Tamarit.

«Dansa València pretén convertir-se en un espai de trobada, diàleg i mirades plurals. Acollim la creació consolidada, la que emergeix i la que travessa, la que naix pròxima i la que arriba d’altres territoris. Aquesta cita cultural constitueix un ecosistema del moviment que acompanya i sosté la creació local al mateix temps que es consolida com a plataforma de la dansa contemporània creada a Espanya», ha comentat la directora artística del festival, María José Mora.

Dansa València acull enguany el treball de 25 companyies, 7 més que l’edició anterior. Del total de propostes, 11 són valencianes; 18, de la resta de l’Estat -en concret, de Catalunya, Madrid, País Basc, Andalusia, Balears, Galícia, Castella i Lleó i Castella-la Manxa- i, a diferència de la passada edició, s’hi incorpora programació internacional, amb un espectacle procedent de Grècia i artistes del Regne Unit, Bèlgica i Països Baixos. En total s’han programat 35 funcions, de les quals 9 són estrenes absolutes.

Estrenes absolutes

La peça inaugural del festival és una adaptació d»El público’, de Federico García Lorca, una producció de l’Institut Valencià de Cultura a càrrec del coreògraf alacantí Gustavo Ramírez. En aquesta obra, el poeta granadí es va desprendre de les màscares i va parlar d’ell mateix com a minoria per la seua condició homosexual. Ramírez exposarà aquestes inquietuds el pròxim 6 d’abril en el Teatre Principal, en un ball que és un cant a la llibertat.

El públic que acudisca al CCCC el 8 d’abril assistirà al viatge introspectiu de Janet Novás (Galícia) en ‘Where is Janet?’, en el qual reformula la pràctica que desenvolupa en els últims anys, jugant amb els límits de la física i l’emocionalitat. Alberto Cortés (Andalusia) també es formula una pregunta, en el seu cas la de quina masculinitat ens governa, en ‘One night at the golden bar’, programada el 7 de març en Espai Inestable.

D’altra banda, Núria Guiu (Catalunya) repeteix per tercera vegada en Dansa València amb una nova exploració de les noves tecnologies i la percepció del mateix cos. En aquesta ocasió, posa el focus d’atenció en la xarxa social TikTok en ‘Cyberexorcisme’, programada el 10 de març en el Teatre Rialto.

Després de dues edicions en què la pandèmia va obligar a programar el festival en interiors, Dansa València torna a celebrar el moviment al carrer. Així, Carlos Peñalver (Alacant) posarà de llarg la seua nova producció pròpia, ‘Ciaccona’, en dues cites: el diumenge 3, a la plaça dels Furs, i el dilluns 7, a la plaça del Patriarca. LASALA (País Basc), per part seua, representarà ‘Alive’, un espectacle que parla de la llibertat d’elecció de la dona, el diumenge 10, a la plaça del Mercat.

Dues companyies procedeixen la inversa i estrenen versions en sala de produccions concebudes per a carrer. Es tracta de Cia.Maduixa (València), que presentarà la seua premiada reflexió sobre la dona migrant, ‘Migrare’, el dissabte 9 al Palau de les Arts, i de Lucía Montes & Mado Dallery (Madrid), que també el 9 d’abril, però a La Mutant, mostraran ‘IN-SIDE’.

Finalment, Christos Papadopoulos (Grècia) personalitza la recuperació de la programació internacional en el festival. L’artista ha triat València per a l’estrena al nostre país del seu espectacle ‘Ion’. La cita serà el pròxim 9 d’abril en el TEM.

Talent recuperat

Amb el propòsit de connectar amb artistes valencians que han desenvolupat fins ara la seua carrera fora del nostre territori, Dansa València ha apostat per atraure’ls de nou per a visualitzar les seues trajectòries reconegudes a escala estatal i internacional. En aquest apartat està ‘Orthopedica Corporatio’, de la creadora d’Oliva Marina Mascarell, establida a Països Baixos. En escena, el dimecres 6 d’abril, a la Sala Matilde Salvador, ens esperen cinc intèrprets de 22 a 54 anys, de trajectòries, cultures i nacionalitats diferents, que interactuaran i es fusionaran en un exercici de resistència.

Altres exemples d’aquest treball de recuperació de talent autòcton són Silvia Batet (València), que el 2 d’abril visita el Museu de Belles Arts amb ‘Oblivion’, amb el qual va obtindre el Premi de Dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona en 2020, i Víctor Fernández (València) i Mayte Tortosa (Ontinyent), integrants de Cia.Hastaqueªcabe, que presentaran l’espectacle ‘Yo-Yo’ en dues funcions: el diumenge 3, al CCCC, i el dilluns 7, a la plaça del Col·legi del Patriarca.

Panorama valencià

La presentació de creadors valencians està conformada per professionals de diferents orígens, personalitats i trajectòries. N’hi ha tant emergents, com el cas de Javier J. Hedrosa, que compartirà ‘Fosc’ el dissabte 9 a Espai Inestable; com artistes amb més recorregut, com OtraDanza, que el diumenge 10 combinarà dansa i circ en la proposta ‘La Banda’ al Parc Central; Sandra Gómez, que està programada el dilluns 7 a La Mutant amb ‘Bailar al sonido’, i Eva Bertomeu, que el dissabte 2 porta ‘U’ al Museu de Belles Arts.

Completen aquest panorama de la fèrtil creativitat coreogràfica de la nostra comunitat artistes d’altres territoris que han triat València per a acabar la seua formació i desenvolupar la seua carrera, com Lara Misó (Andalusia) i Eyas Dance Project (Madrid-València). La primera s’instal·larà al Teatre Rialto el dimecres 6 amb ‘No es amor’, una proposta en què el cos explora la figura geomètrica del cercle des de totes les perspectives: espacial, corporal i compositiva. Les segones porten la peça breu ‘Júpiter & Jaguar’ a la plaça del Mercat el diumenge 3, i el dilluns 7, a la plaça del Col·legi del Patriarca.

Ballar en carrers, passejos, jardins i places

Dansa València expandeix el moviment a carrers, passejos, jardins i places de diferents punts de ciutat, perquè el ball sorprenga els habitants en els seus recorreguts. Als espectacles ja esmentats se sumen, el dissabte 2, els de Magí & Anamaria (Catalunya), que s’instal·laran a l’antic llit del riu Túria; en concret, entre els ponts del Real i la Trinitat, amb el duet ‘Cossoc’, i Club Mutante, que proposa batalles de ball a la plaça de la Verge entre artistes que executen contemporani, ‘hip-hop’, ‘breaking’, ‘popping’, electro i flamenc.

El dissabte 9, Humanhood Dance Company (Catalunya-Regne Unit) explorarà amb ‘Sphera’ la relació entre la lluna i la humanitat bressats per la mar, al passeig de la Platja. L’endemà, UnaiUna (Balears) dinamitzarà el Parc Central amb pompons, purpurina i una llista de Spotify dels 2000.

Companyies amb premis

Entre la selecció d’enguany hi ha dos premis nacionals de dansa: Rocío Molina (Andalusia) i la companyia Mal Pelo (Catalunya). La balladora flamenca, que acaba d’obtindre, així mateix, el Lleó de Plata de la Dansa 2022 de la Biennal de Venècia, unirà el seu talent al del gran mestre de la guitarra flamenca Rafael Riqueni en el seu muntatge ‘Inicio (Uno)’ el dimecres 6, al Teatre Rialto. Quant a la formació liderada per Pep Ramis i la castellonenca María Muñoz, el divendres 8, al Teatre Principal, culminarà amb ‘Highlands’ la seua exploració del treball del compositor Johann Sebastian Bach, analitzant i aprofundint en l’escolta i la visualització de les seues estructures, harmonies, veus i desenvolupament.

Altres artistes guardonats previstos en aquesta edició de Dansa València són Jesús Rubio Gamo (Comunitat de Madrid), Premi Ull Crític d’RNE 2020, que el dijous 7 interpretarà ‘Acciones sencillas’ en el TEM, i GN | MC Guy Nader | Maria Campos (Catalunya), reconeguts amb, entre altres premis, el Ciutat de Barcelona 2019 i el de Teatre a Alemanya DER FAUST 2017. La parella clausurarà Dansa València el 10 d’abril al Teatre Principal amb ‘Made of Space’, una indagació en els conceptes d’espai, temps i infinit.

La presentació de companyies i creadors estatals compta, així mateix, amb la presència d’un dels ballarins, coreògrafs i pedagogs més prestigiós en el flamenc d’avantguarda, Juan Carlos Lérida (Catalunya), que el 9 d’abril, proposa a La Mutant una peça ‘site specific’ en un taller de mecànica de cotxe. Un altre veterà de l’escena, Guillermo Weickert (Andalusia), porta a Carme Teatre el diumenge 10 una de les seues creacions entorn dels òrgans de percepció, ‘Parece nada’.

Fruit de l’acord amb el festival PalmaDansa, l’artista Eulàlia Bergadà (Balears), interessada en la investigació compositiva a través de la veu, l’electrònica i el cos, exhibirà al Teatre Rialto el divendres 8 ‘Very, Very Slightly’.

Rematen aquesta selecció propostes coreogràfiques recents de dos artistes de Castella-la Manxa: Lara Brown i Antes Collado. El diumenge 3 serà el torn d’ella, amb el seu estudi del folklore el cos contemporani ‘Bailar o Lo Salvaje’, al CCCC, i el divendres 8, Carme Teatre acull una peça de Collado, ‘Zoo!’, sobre els límits entre el ballarí i l’animal, el que és corporal i el que és espacial, la llum i l’ombra, la realitat i la simbologia.

Nova etapa, nova imatge

En aquesta edició, es compta amb una imatge renovada del festival i el resultat és una marca desenvolupada per Yinsen Studio orgànica, versàtil i evocadora de vitalitat i moviment.

Programació i venda d’entrades: consultar ací

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.