El cicle s’inicia hui dijous amb la projecció de “La mujer sin rostro”.
La Filmoteca Valenciana, en col·laboració amb la Setmana Internacional de Cine de Valladolid (Seminci), presenta la segona edició del cicle “Memòria i utopia”, una de les seccions més recents del festival val·lisoletà. El cicle està format per una selecció de set pel·lícules oblidades, censurades, perdudes i fins i tot destruïdes i recuperades recentment gràcies a processos de restauració i conservació fets des de diferents llocs del món. Moltes es projecten per primera vegada a València. Este cicle reivindica i realça la imprescindible labor de les filmoteques en la conservació i difusió de la història del cine; tasques que impliquen una reescriptura d’eixa història en recuperar títols que han estat al marge del cànon imperant de la seua època.
El cicle s’inicia hui dijous, a les 20:00 hores, amb la projecció de La mujer sin rostro (1947) de Gustaf Molander, en una còpia restaurada per l’Institut Suec de Cine. Es tracta d’un drama policíac escrit en col·laboració amb Ingmar Bergman, que retrata un triangle amorós en temps de la Segona Guerra Mundial i introduïx personatges femenins avançats al seu temps. La pel·lícula també aborda temes molt controvertits per al cine dels anys quaranta com la infidelitat conjugal, el suïcidi o els abusos sexuals.
Més cinema
El diumenge 5 de gener, a les 20:00 hores, i el dimarts 7 de gener, a les 18 hores, La Filmoteca Valenciana projecta La negra Angustias (1949), dirigida per Matilde Landeta i basada en la novel·la homònima de Francisco Rojas González, la primera obra sobre la Revolució Mexicana protagonitzada per una dona. Es projecta en còpia restaurada per la Cineteca Nacional de Mèxic. Landeta oferix en la seua pel·lícula el retrat d’Angustias Farrera, una pastora del sud de Morelos que fuig a la muntanya i es convertix en líder revolucionària, després de negar-se a suportar els abusos dels seus veïns. La segona sessió del dimarts 7 de desembre serà presentada al públic de la sala Berlanga per Àurea Ortiz, tècnica de Programació de la Filmoteca Valenciana.
D’altra banda, el dimarts 7 de gener, a les 20:00 hores, i el dimecres 15 de gener, a les 18:00 hores, es projecta Aparato volador a baja altitud (2002) de la cineasta sueca Solveig Nordlund, en còpia restaurada per la Cinemateca Portuguesa. Basada en un conte de ciència-ficció de James G. Ballard, la pel·lícula és una distopia futurista en la qual la raça humana està en vies d’extinció, ja que les dones ja no es volen quedar embarassades per temor a gestar mutants, que després són eliminats per les autoritats.
El divendres 10 de gener, a les 20:30 hores, i el dijous 16 de gener, a les 20:30 hores, La Filmoteca Valenciana projecta Un domingo desperdiciado (1969), dirigida per Drahomíra Vihanová. L’òpera prima de Drahomíra Vihanová s’inscriu dins de la Nova Ona txecoslovaca per les seues tècniques narratives i el seu muntatge d’avantguarda. Pels seus problemes amb la censura no es va poder estrenar en el seu país fins a 1990. Va ser recentment restaurada per l’Arxiu Nacional de Cine Txec. La pel·lícula és una aproximació a l’anodina vida quotidiana d’un soldat, que funciona com a sàtira social i metàfora de la situació d’un país la llibertat i l’esplendor del qual cultural pareix que han sigut fruit d’una llunyana il·lusió: Arnost, un soldat el treball del qual és mantindre la seguretat de Josefov, passa un diumenge de ressaca fent les seues tasques de manera rutinària, per a tornar a emborratxar-se a la nit en el bar a on treballa Marie.
El diumenge 19 de gener, a les 20:00 hores, i el dimarts 21 de gener, a les 18 hores, La Filmoteca Valenciana projecta The Sealed Soil (1977), escrita i dirigida per la cineasta i escriptora Marva Nabili, opera prima de la primera dona iraniana a dirigir una pel·lícula en el seu país. Després de quasi cinquanta anys, la pel·lícula torna a la pantalla gran gràcies al treball de restauració digital realitzat per l’Arxiu de Cine i Televisió de la UCLA, a partir dels negatius originals en 16 mil·límetres. A l’Iran d’abans de la revolució, una jove es nega a seguir el camí que li han imposat després d’arribar a l’edat de casar-se. La persistent necessitat d’independència de la jove protagonista fa que la seua família es qüestione si es tracta d’un cas de possessió demoníaca, i recorren a un exorcista perquè l’allibere d’eixos pensaments i desitjos indeguts.
El dijous 23 de gener, a les 18:00 hores, i el divendres 24 de gener, a les 20:15 hores, La Filmoteca Valenciana projecta Naked Acts (1995), escrita i dirigida per l’escriptora i periodista Bridgett M. Davis. L’única pel·lícula de Davis és un referent del cine indie afroamericà i una obra fonamental sobre la identitat afroamericana i el seu llegat en el cine del segle XX. També és un viatge personal a l’interior de la família i una crítica a la indústria del cine sobre la seua explotació del nu femení. Cicely s’enfronta a la decisió d’explicar-li a sa mare que seguirà amb la vocació familiar i debutarà en una pel·lícula independent. Tenint com a referència la seua àvia, actriu de teatre, i sa mare, una estrela del blaxploitation, la preocupació de Cicely és que el director li ha advertit que hi ha una escena de nu.
Finalment, el dimecres 29 de gener, a les 18:00 hores, i el divendres 31 de gener, a les 20:00 hores, La Filmoteca Valenciana projecta The Annihilation of Fish (1999), dirigida per Charles Burnett. Censurada i oblidada per les distribuïdores després de la seua estrena en el Festival de Toronto per culpa d’una demolidora crítica en Variety, la pel·lícula és una tragicomèdia protagonitzada per Lynn Redgrave i James Earl Jones sobre dos ancians que tracten de combatre la soledat i la malaltia per a trobar un propòsit en els seus últims anys.
Comparte esta publicación
Suscríbete a nuestro boletín
Recibe toda la actualidad en cultura y ocio, de la ciudad de Valencia