[vc_row full_width_row=“true”][vc_column][vc_column_text]

La protagonista d’aquesta tercera sessió és Arantxa Echevarría, que presentarà “El verdugo” de Berlanga i la seua pel·lícula “Carmen y Lola”

 

L’objectiu del cicle és rastrejar l’herència de Luis García Berlanga al cinema espanyol actual de la mà de cineastes contemporanis

La Fil­mo­te­ca de Valèn­cia i l’Acadèmia de les Arts i les Cièn­cies Cine­ma­to­grà­fi­ques d’Espanya pre­sen­ten el ter­cer lliu­ra­ment del cicle “Dià­legs ber­lan­guians”, que pre­tén ras­tre­jar l’herència del mes­tre en el cine­ma espan­yol actual de la mà de cineas­tes con­tem­po­ra­nis.

 

La pro­ta­go­nis­ta de la ter­ce­ra ses­sió de “Dià­legs ber­lan­guians” és la cineas­ta Arantxa Eche­va­rría. El dijous 20 de gener, a les 18 hores, la direc­to­ra bil­baï­na pre­sen­ta­rà la pro­jec­ció, en ses­sió úni­ca, d’‘El ver­du­go’ (1963) de Luis G. Ber­lan­ga, i par­la­rà de la influèn­cia del cineas­ta valen­cià en la seua obra. En l’emissió següent, a les 20 hores, Arantxa Eche­va­rría pre­sen­ta­rà la pro­jec­ció, tam­bé en ses­sió úni­ca, de ‘Car­men y Lola’ (2018), el seu pri­mer llarg­me­trat­ge.

“Dià­legs ber­lan­guians” s’emmarca dins de les acti­vi­tats com­me­mo­ra­ti­ves del cen­te­na­ri del nai­xe­ment a Valèn­cia de Luis Gar­cía Ber­lan­ga, orga­nitza­des per la Con­se­lle­ria d’Educació, Cul­tu­ra i Esport, a tra­vés de l’Institut Valen­cià de Cul­tu­ra, i l’Acadèmia de Cine d’Espanya, en col·laboració amb Visit Valèn­cia de l’Ajuntament de Valèn­cia i la Dipu­tació de Valèn­cia.

Està orga­nitzat per la Fil­mo­te­ca de l’IVC, con­jun­ta­ment amb l’Acadèmia de Cine d’Espanya. Fins a la pri­ma­ve­ra de 2022, cineas­tes espan­yols pre­sen­ta­ran en la Fil­mo­te­ca de Valèn­cia una de les seues pel·lícules i una sig­na­da per Ber­lan­ga, per a esta­blir un dià­leg entre les dues his­tò­ries.

 

Un clàssic del cinema europeu

 

“El ver­du­go” és un dels grans clàs­sics del cine­ma euro­peu i està con­si­de­ra­da com la millor pel·lícula de la his­tò­ria del cine­ma espan­yol per gran part de la crí­ti­ca cine­ma­to­grà­fi­ca espe­cia­litza­da.

Amb argu­ment i guió de Luis Gar­cía Ber­lan­ga i Rafael Azco­na, ‘El ver­du­go’ con­ta la his­tò­ria de l’empleat d’una fune­rà­ria (Nino Man­fre­di) que es veu obli­gat a casar-se amb la filla (Emma Pene­lla) d’un ancià botxí (José Isbert). Per la seua man­ca de mit­jans i d’habitatge, el jove es veu obli­gat a exer­cir el mateix ofi­ci que el seu sogre. Promp­te rep l’ordre d’executar una pena capi­tal.

Aquest dur al·legat con­tra la pena de mort esta­va ins­pi­rat en l’execució real de Pilar Pra­des, l’enverinadora de Valèn­cia. Roda­da en exte­riors de Madrid, Pal­ma i Mana­cor, la pel·lícula va ser una copro­duc­ció amb Ità­lia. El repar­ti­ment comp­ta amb excel·lents actors de comè­dia entre els quals figu­ren José Luis López Váz­quez, María Lui­sa Pon­te, María Isbert, Julia Caba Alba, Anto­nio Ferran­dis, Lola Gaos, Alfre­do Lan­da, José Saza­tor­nil, Agus­tín Gon­zá­lez, Chus Lam­prea­ve, José Luis Coll o Manuel Ale­xan­dre.

Ricard Muñoz Suay, que va ser direc­tor de la Fil­mo­te­ca de Valèn­cia, va exer­cir d’ajudant de direc­ció de Ber­lan­ga durant el rodat­ge. Com en tan­tes altres pel·lícules del cineas­ta valen­cià, la ban­da sono­ra és del com­po­si­tor Miquel Asins Arbó.

 

La gran revelació dels Goya 2019

Arantxa Eche­va­rría va guan­yar el Pre­mi Goya a la millor direc­ció nove­lla per “Car­men y Lola” en 2019. La pel·lícula tam­bé va guan­yar el Goya a la millor actriu de repar­ti­ment (Caro­li­na Yus­te) i va acon­se­guir huit nomi­na­cions en aquei­xa edi­ció dels pre­mis de l’Acadèmia de Cine. La cin­ta ja havia sigut selec­cio­na­da per a la pres­ti­gio­sa Quin­ze­na de Realitza­dors del Fes­ti­val de Cine­ma de Canes en 2018.

Pro­ta­go­nitza­da per les joves Rosy Rodrí­guez i Zai­ra Rome­ro, ‘Car­men y Lola’ narra la his­tò­ria de dues gita­nes les­bia­nes en un entorn gitano con­ser­va­dor, que han de triar entre el seu amor o la seua famí­lia i la seua cul­tu­ra.

Car­men és una ado­les­cent gita­na que viu a l’extraradi de Madrid. Està des­ti­na­da a viu­re una vida que es repe­teix gene­ra­ció rere gene­ra­ció: casar-se i tin­dre fills. Però un dia coneix a Lola, una gita­na poc comu­na que somia a anar a la uni­ver­si­tat i pin­ta gra­fi­tis. Car­men des­en­vo­lu­pa ràpi­da­ment una com­pli­ci­tat amb Lola. Amb­dues trac­ta­ran de viu­re el seu roma­nç, mal­grat els pre­ju­di­cis i la dis­cri­mi­na­ció als quals es veuen sot­me­ses pel seu entorn social i fami­liar.

Arantxa Eche­va­rría li va donar un to docu­men­tal a la narra­ció i va recó­rrer a actors i actrius no pro­fes­sio­nals per a impri­mir un caràc­ter mar­ca­da­ment rea­lis­ta al seu pri­mer llarg­me­trat­ge.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Comparte esta publicación

amadomio.jpg

Suscríbete a nuestro boletín

Reci­be toda la actua­li­dad en cul­tu­ra y ocio, de la ciu­dad de Valen­cia