El Centre del Carme reunix fotografies de Renau, Capa, Cartier-Bresson, Warhol i Anzo
L’exposició s’emmarca en el Festival Internacional de Fotografia i Debat, ‘ValenciaPhoto’, i destaca pel seu compromís social.
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) arranca la temporada expositiva en el Centre del Carme de Cultura Contemporània de València (CCCC) amb una mostra fotogràfica amb fons del Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni (MACVAC) de Vilafamés, en les quals s’inclouen obres de Josep Renau, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Andy Warhol o el valencià Anzo.
‘El compromís fotogràfic’ s’inaugura el diumenge 22 de setembre i s’emmarca en el Festival Internacional de Fotografia i Debat, ‘ValenciaPhoto’, que se celebra a València fins al 5 de gener.
Esta selecció dels fons fotogràfics del MACVAC, comissariada per Nicolás Llorens, director de ‘ValenciaPhoto’, destaca per la seua denúncia social, tret de tota la col·lecció del Museu de Vilafamés, i es podrà contemplar fins al 8 de desembre.
Les fotografies comprenen des del primer terç del segle XX fins a l’actualitat. Un viatge a través del temps i de generacions de fotògrafs, units per la busca comuna per involucrar l’espectador a través de la seua mirada compromesa.
Durant l’acte de presentació, Llorens ha assegurat que esta exposició “gira entorn de la modernitat, que comença en la Il·lustració i finalitza a mitjan segle XX. En l’art, la modernitat s’ha caracteritzat per l’aparició de les avantguardes, per la seua visió crítica i compromesa, buscant canvis socials a partir de la busca de noves formes d’expressió”, ha explicat. “Precisament, la fotografia, des de la seua invenció, és un mitjà amb gran capacitat per a provocar canvis i generar consciència en la societat”, ha afegit.
Presència d’artistes imprescindibles
La mostra reunix obres d’artistes imprescindibles de la fotografia i les avantguardes del segle XX, com ara Josep Renau, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Man Ray, Andy Warhol o el valencià Anzo, així com de jóvens artistes en actiu, Victoria Diehl o Marina Vargas.
Josep Renau, present amb les seues obres ‘El gran capital’ (1976–77) i ‘Mamita Yunai’ (1967), és un dels precursors del cartellisme, el fotomuntatge i el muralisme. Pintor i teòric de l’art, en disseny gràfic va introduir novetats com l’ús de l’aerògraf. Després de deixar arrere la seua etapa com a artista déco, es va submergir en les primeres avantguardes del segle XX, i es va situar com a cap visible a Espanya de moviments com el constructivisme rus i el dadaisme alemany.
Robert Capa i Henri Cartier-Bresson, fundadors de la mítica agència Magnum Photos, i considerats els pares del fotoperiodisme, estan presents en la mostra amb les obres: ‘Comiat de les Brigades Internacionals’ (1938) i ‘Funerals de l’actor de kabuki: Danyuro’ (1965), respectivament.
Capa és considerat el corresponsal gràfic de guerra més important del segle XX. Coincidint amb la Guerra Civil espanyola, es va traslladar a Espanya. Durant la contesa va romandre sempre en primera línia. En el front de Còrdova va prendre una de les instantànies per les quals va ser mundialment conegut: ‘Mort d’un milicià’ (1936).
Per la seua banda, Cartier-Bresson va diversificar la documentació dels conflictes bèl·lics, com ara la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial, amb temes variats, com la mort de Mahatma Ghandi. Influït pel Surrealisme, va tindre l’oportunitat de retratar els grans personatges del segle com Picasso, Marie Curie o Ernesto Guevara, a més de ser el primer fotògraf a exposar en el Museu del Louvre de París.
Emmanuel Radnitzky, o Man Ray, va ser pintor, escultor, va cultivar el cine i va ser pioner de la fotografia abstracta. Junt amb els dadaistes Duchamp i Picabia, va crear el dadà novaiorqués. Prompte es va aliar amb el surrealisme, en el qual va poder plasmar les seues obres de dones fatals, els seus nus i els jocs de dobles lectures. Darrere de cada imatge hi ha una idea i, en este sentit, Man Ray també va treballar l’art conceptual. Els seus retrats van ser molt apreciats en l’època. En la mostra s’exposa ‘Retrat de Nana Winding’ (1926).
La litografia de ‘Jimmy Carter II’, d’Andy Warhol, és una altra de les obres que s’exposen en el CCCC. El pioner del Pop-Art va aconseguir amb els seus retrats convertir personatges públics en icones de la cultura de masses, com és el cas del president dels Estats Units.
José Iranzo, conegut amb el pseudònim d’Anzo i nascut a Almonesir (Alacant) en 1931, és un dels introductors del Pop-Art a Espanya. Pintor, dissenyador i escultor, va participar de les noves tendències figuratives que es van iniciar en la dècada dels seixanta. Pertanyent al moviment Estampa Popular de València o relacionat amb els renovadors de l’art valencià, Equipo Crónica, les seues composicions geomètriques deriven cap al llenguatge Pop-Art.
La seua sèrie ‘Aïllaments’, de la qual es presenta l’obra ‘Núm.11’ en l’exposició, mostra la seua inquietud per representar l’home contemporani aïllat, atrapat en el món de les noves tecnologies. Les obres d’Anzo reflectixen la pèrdua de sentit de l’home i de la seua identitat.
Compartir es vivir!
Suscríbete a nuestro boletín
Recibe toda la actualidad en cultura y ocio, de la ciudad de Valencia